nieuws

Vrumona’s succesvolle strategie

Assortiment

De strategie van Vrumona om voor iedere dorst een gezondere keuze te bieden, is de sleutel tot succes gebleken. Met verve pakt zij de leidersrol binnen de categorie en dat betaalt zich uit in volume- en waarde-groei. Om deze groei ook in 2018 weer door te zetten, lanceert Vrumona drie pilaren voor groei: Gezond, Gevarieerd en Genoeg.

Vrumona’s  succesvolle  strategie

Sponsored content door Vrumona

De frisdranken, water & sappen categorie staat al jaren onder stevige druk en ook dit jaar daalt de categorie. Toch begint zich voorzichtig een kentering af te tekenen, want de volumedaling komt dit jaar op minder dan één procent uit. Een daling die voornamelijk veroorzaakt wordt door sappen en sportdranken. Hoewel het segment traditionele frisdranken, cola, sinas, lemon/lime, nog niet voor groei tekent, gaat de daling minder hard dan voorheen.

Meer variatie in gezonder

De strategische keuze van Vrumona om de focus te leggen op gezondere proposities, heeft de weg naar groei geopend. Retail Directeur Esther Tromp-Strijdveen vertelt: ,,Sinds 2015 groeit Vrumona onverminderd harder dan de markt. Er zijn al veel nieuwe en/of verbeterde proposities de markt ingestroomd die voortkomen uit onze strategie. Omdat dit wordt gedragen door alle afdelingen binnen Vrumona, kunnen we dit waarmaken. We hebben ons ten doel gesteld om ieder jaar het aantal calorieën in ons portfolio zeker met 5% te laten dalen en tot nu toe weten we dat ruimschoots te realiseren. Het aantal calorieën dat Vrumona verkoopt, ligt nu al maar liefst 34% lager, namelijk op 13,9 kcal versus 21,2 kcal per hectoliter. De balans tussen smaak, kwaliteit, gezondheid en variatie hebben we daarbij uiteraard goed weten te behouden, wat ook goed terug te zien is in de 21 innovaties die we dit jaar introduceerden.” Zij vervolgt: ,,Een aantal highlights breng ik graag nog even onder de aandacht. Zoals Rivella koolzuurvrij waarmee we een gezonder alternatief binnen het dalende sappen segment bieden. Dat is goed opgepakt door de consument, er zijn inmiddels meer dan 1 miljoen flessen verkocht. Sapkopers maken massaal de switch naar mineraalwater plus en water met smaak. Daarin spelen we een belangrijke rol met Sourcy, het enige A-merk mineraalwater van Nederlandse bodem. Dit jaar hebben we het portfolio van Sourcy uitgebreid met Sourcy Fruit, een propositie met 30% minder kcal en 100% natuurlijk, en voor kinderen is er Sourcy Water met een Fruitsmaakje, zonder zoetstoffen, suikers of e-nummers en 100% natuurlijk. Wereldwijd is 7UP Lemon Lemon® geïntroduceerd; een sprankelende lemonade van 7UP, laag in calorieën en met een crafty look & feel. Ook direct verkrijgbaar in ons land en ondersteund in de media. Samen met de nieuwe Pepsi MAX® Cherry maakt dat het aanbod in bewustere keuzes binnen de bulkfrisdranken weer breder.”

Drie pilaren voor groei

De groei die Vrumona doormaakt in zowel volume als omzet, tekent zich af over het brede portfolio. ,,We vervullen echt een leidersrol binnen de
categorie en die leidende rol gaan we nog verder invullen volgend jaar. Dat gaan we doen door drie belangrijke pilaren voor groei als uitgangspunt te nemen: Gezond, Gevarieerd en Genoeg. We weten uit onderzoek dat de vochtinname van consumenten vaak onvoldoende is. Samen met onze klanten willen we gaan werken aan een beter bewustzijn bij de shopper over het belang van een goede vochtbalans. Of dat nu gebeurt met water, koffie, thee of frisdrank etc. Overigens geeft 39% van de Nederlanders aan meer frisdranken te gaan drinken als het aanbod gezondere dranken breder en gevarieerder is. Kansen genoeg dus voor de categorie! In 2018 zullen we zeker de succesvolle weg vervolgen om nieuwe gezondere proposities te introduceren en bestaande producten verder te verbeteren. Onze media- investeringen om onze producten onder de aandacht te brengen blijven op een hoog niveau en om de keuze voor een gezondere variant op de winkelvloer te vergemakkelijken, blijven we sterk inzetten op instore activatie.”

Investeren in samenwerking

Tromp-Strijdveen geeft aan dat de samenwerking met retailers steeds meer maatwerk is geworden. ,,Iedere retailer vult op zijn eigen wijze in hoe hij de shopper wil bewegen een gezondere keuze te maken, gestuurd door formule-uitgangspunten en de shopper van die formule. Bij de ene formule past het geven van meer ruimte aan bijvoorbeeld waters en laag tot mid-calorische proposities en de andere formule zoekt het in grotere aandacht voor de gezondere proposities binnen de traditionele frisdranken. Er zijn verschillende wegen om het doel te bereiken en welke keuze er ook gemaakt wordt, met proposities in alle segmenten en de grote hoeveelheid data en kennis van de shopper van iedere formule die wij hebben, kunnen we iedere retailer ondersteunen. Dit jaar zijn we ook meer kennis en inzichten gaan verzamelen met betrekking tot e-commerce en online verkopen. Dat vraagt van ons een ander soort category management, om ook op dit gebied een deskundige partner te kunnen zijn. Verdere groei van de
categorie kan wat ons betreft alleen als er van beide kanten geïnvesteerd wordt en wij doen dat graag. De investering in een goede samenwerking betaalt zich overigens nu uit in een mooie nominatie voor de Industributie Trofee. Voor het eerst weer sinds 2009!”

Reageer op dit artikel