nieuws

Vrumona blijft innoveren in gezonder fris

Assortiment

In de sterk veranderende categorie frisdranken (fris, water, sap) speelt Vrumona een leidende rol. Doelen die de branche zichzelf voorlegt worden intern door Vrumona flink hoger gesteld.

Vrumona blijft  innoveren in gezonder fris

(artikel aangeleverd door Vrumona)

In de sterk veranderende categorie frisdranken (fris, water, sap) speelt Vrumona een leidende rol. Doelen die de branche zichzelf voorlegt worden intern door Vrumona flink hoger gesteld.

Het reduceren van calorieën in de categorie, dat is de missie van Vrumona. ‘Die missie is bepalend voor elke strategische stap die we zetten’, stelt algemeen directeur Murk Spits. In voorgaande jaren heeft Vrumona hiertoe diverse campagnes gevoerd, met assortimenten die de gemiddelde hoeveelheid calorieën in het schap verlaagden.
Spits: ‘We zijn dan niet de nummer 1 in de markt, maar we kunnen wel vooroplopen in het nastreven van een gezonder schap.’ De afgelopen jaren heeft Vrumona intern de organisatie op scherp gezet: de juiste mensen met de drive tot verandering op de juiste plaatsen, en zorgen dat afdelingen veel meer samenwerken: alles om het doel van caloriereductie goed te kunnen uitvoeren.

Breed portfolio

Spits: ‘Ons portfolio bestaat deels uit onze eigen merken, en vier merken van onze belangrijke licentiepartners, PepsiCo en Rivella. PepsiCo maakt sinds enkele jaren serieus werk van caloriereductie. PepsiCo stelt één grote prioriteit: Pepsi Max, de cola zonder suiker, zero calories. In die stellingname hebben we elkaar gevonden. Bij de introductie van 7UP Mojito stelden wij voor om in Nederland alleen een sugarfreeversie te introduceren. Want als we serieus zijn in onze missie, kunnen we bij deze introductie de smaakprofielen van de consument direct juist neerzetten. Daar was PepsiCo het volledig mee eens. We hebben daarin dezelfde denkrichting.’ En het resultaat is zeer goed; het volume van 7UP Mojito Free komt boven op het 7UP volume.
Rivella was natuurlijk al de eerste light-frisdrank in Nederland. De laatste jaren zijn daar de varianten Green Tea en Cranberry succesvol geïntroduceerd. Binnen het eigen portfolio vormen Crystal Clear en Sourcy belangrijke merken voor een gezonder schap. Spits: “Met Crystal Clear heeft Vrumona vorig jaar 19,3 procent volumegroei gerealiseerd (Nielsen YTD wk 52), enkel door meer aandacht te geven aan de schappositie, activatie, promoties en de communicatie. Vorig jaar hebben we Sourcy met Smaak geïntroduceerd in de supermarkt en het jaar ruim boven onze verwachting afgesloten. Maar ook hierin kunnen we nog veel beter.’

Introducties gericht op caloriereductie

De komende weken brengt Vrumona weer een aantal nieuwe producten op de markt, gericht op verdere caloriereductie. Van Sourcy komt een kinderpropositie: Sourcy Water met een Fruit-smaakje, in samenwerking met Disney. De characters worden nu dus ingezet om juist een verantwoord product te verkopen. ‘Hier kijken we echt naar uit. De vraag bij retail was niet of zij het wilden opnemen, maar hoe snel wij konden leveren. Daarnaast bouwen we Sourcy Sprankelend mineraalwater met Smaak verder uit met de varianten Grapefruit en Komkommer. In onze communicatie gaan we de Nederlandse roots van Sourcy nadrukkelijker omarmen.’ Sourcy is dit hele jaar op tv met de commercial ‘Sourcy. Vol Nederlands Karakter’. Vrumona heeft de ambitie om van Sourcy het grootste Nederlandse watermerk te maken.

Een andere belangrijke introductie is Sourcy Fruit, een zogeheten mid-cal-propositie, met 30 procent minder calorieën dan gelijksoortige proposities, én 100% natuurlijk. Nieuw is ook Rivella Koolzuurvrij, een gezonder alternatief voor vruchtensappen; zeer interessant voor retail, in essen in plaats van pakken, en passend in de missie van retail om ook de categorie sappen gezonder te maken.
De innovaties en bestaande sterke A-merken van Vrumona worden dit jaar intensief ondersteund om de shoppers te helpen kiezen voor deze gezondere en lekkere frisdranken en waters.
Spits: ‘In 2016 is Vrumona de drijvende kracht geweest achter de reductie van 3,8 procent calorieën per liter die de hele categorie heeft bereikt. De merken van Vrumona zijn namelijk met 7,5 procent in calorieën teruggegaan. De komende tijd willen we jaarlijks minimaal 5 procent verdere reductie bereiken. En waar de hele branche tussen 2012 en 2020 heeft ingezet op 10 procent reductie, willen wij een stuk hoger uitkomen. We zijn absoluut koploper op weg naar een gezonder schap. En dat blijven we ook.’

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels