nieuws

IJs, de sleutel tot succes in de diepvriesstraat

Assortiment

Het gaat goed met de ijscategorie in Nederland. Met maar liefst vijf merken in de IRI Intro Top 20 bewijst Unilever met premium innovaties dat ijs de groeimotor is van de diepvriesstraat. “IJs is er aan toe om door te groeien naar een nog hoger niveau.”

IJs, de sleutel tot succes in de diepvriesstraat

Sponsored content door Unilever

“IJs heeft de afgelopen drie jaar een forse groei laten zien”, vertelt marketing manager Sébastien Deneux. “En heeft bewezen een van de meest expendable categorieën te zijn.” Wanneer de marketing manager naar het eigen portfolio kijkt, schrijft hij de aanhoudende categoriegroei vooral toe aan het on trend weten te blijven. “Door goed te luisteren naar de consument, zorgen we voor een relevant en spannend assortiment.”

Jaarrond verbeteren en innoveren

Om op deze trends in te kunnen spelen, zit achter de Unilever-ijsmerken Hertog, Magnum, Ben & Jerry’s en Ola een enorme innovatiemachine. “De consument wil bijvoorbeeld steeds meer superieure product experience ervaren. Hier zorgen we daarom in de volle breedte van ons productportfolio voor.” Met Magnum Double bijvoorbeeld. “Nog meer smaaksensatie en daarom nog meer garantie op genieten.” Maar ook de klassieke Magnum wordt regelmatig aan het kritische innovatie-oog blootgesteld. “Door continu producten te verbeteren en tegelijkertijd te zorgen voor innovaties, behouden we de bestaande kopers en trekken we tegelijkertijd nieuwe doelgroepen aan.”
Een visie die werkt, blijkt uit de Intro Top 20 van de afgelopen jaren, en die het levensmiddelenconcern derhalve verder door wil zetten. Daarom introduceerde Unilever dit jaar al het caloriearme en eiwitrijke ijsmerk Breyers® Delights, afkomstig uit de VS. En ook het veganistische en glutenvrije Cornetto Free. “Helemaal in lijn met de huidige wellness en gezondheidstrend.” Bovendien speelt het concern met al haar ijsmerken in op de tendens dat ijs eten veel minder een traditioneel ‘aan tafel-moment’ wordt. “Steeds vaker eet men op andere momenten een lekker ijsje. Op de bank een Magnum of Ben & Jerry’s Pint, of als tussendoortje een sandwich- of cookieformaat. Hier bieden wij daarom passende producten voor.” Ontwikkelingen gaan snel, weet Unilever. Daarom zorgt het concern ervoor dat ze sneller innoveert. Niet voor niets lanceert de producent tegenwoordig twee collecties nieuwe producten per jaar. “Zowel in week 10, net voor Pasen, als rondom de volgende schap-mutatie in week 40. Hierdoor kunnen we direct reageren op het succes van de zomercollectie en inspelen op de nieuwste trends. Door deze innovaties in het out of home-kanaal al bekendheid te geven, zorgen we bovendien voor nog meer slagingskans in de supermarkt. Zoals met Magnum Double Coconut.”

Een innovatie wordt namelijk niet vanzelf groot, weet Deneux. “Die wordt groot gemáákt.” Behalve een sterke marketingcampagne is de samenwerking met de supermarkt dan ook cruciaal, benadrukt hij. “Neem het succes van Magnum Pints. Een prachtig voorbeeld van hoe je als fabrikant en retailer samen veel waarde kunt toevoegen aan de markt.” Wacht dan ook niet teveel af, adviseert de marketing manager. “En geef een product direct de ruimte die het verdient. De noteringen van de afgelopen drie jaar in de Intro Top 20 bewijzen dat een dergelijk vertrouwen beloond wordt; wij bieden het juiste portofolio en de marketingcampagnes staan klaar. Met meer ruimte kan ijs haar al bewezen functie als groeimonitor van de diepvriesstraat nog beter waarmaken.”

Reageer op dit artikel