nieuws

Marketing Award voor Beemster in categorie Kaas

Assortiment

2018 is een mooi jaar voor Beemster. Eerder was er al een nominatie voor de Industributietrofee en nu een Marketing Award in de categorie Kaas. Het tekent de waardering die retail heeft voor de inspanningen binnen marketing en trade marketing om de groei in de totale kaascategorie te stimuleren.

Marketing Award voor Beemster in categorie Kaas
Beemster kaashuis

Brand Marketing & Communicatie Manager Nicole van Gorp en Trade Marketeer Celine van Deest zijn trots. ‘Beemster is echt een kaas met een verhaal en dat verhaal brengen we al jaren onvermoeibaar en consistent onder de aandacht. We zien dat het steeds meer gehoor krijgt bij retailers en consumenten. In het unieke landschap van de Beemsterpolder in Noord Holland grazen de koeien die de melk leveren voor Beemster kaas. Dat alleen al maakt het verschil, je proef het. Inmiddels mag Beemster zich het grootste A-merk in Nederland noemen, met een marktaandeel YTD van 6,8 procet.’

10 jaar Caring Dairy

2018 is ook in een ander opzicht een bijzonder jaar. Het duurzaamheidsprogramma Caring Dairy bestaat 10 jaar en dat is afgelopen juni al groots gevierd. ‘Caring Dairy is destijds in 2006 samen met Ben & Jerry’s ontwikkeld om de verduurzaming binnen de keten – van koe tot kaas – te versnellen. Daarmee was het ‘s werelds eerste duurzaamheidsprogramma voor melkveehouders. Al onze Beemster kaas boeren doen mee met dit bijzondere programma en onder het motto ‘Blije koeien, blije boeren en blije aarde’ zetten zij zich hier iedere dag voor in. Nu een decennium later kunnen we met trots zeggen dat we met Caring Dairy ongelooflijk veel hebben bereikt. Met als grootste winst dat onze boeren hun melk steeds duurzamer produceren. En we gaan nog verder om de koe gelukkig te maken. Zo heeft elke Beemster koe een voetbalveld aan grasland tot haar beschikking, zijn er in iedere Beemster koeienstal koeborstels aanwezig en heeft iedere Beemster koe een eigen zacht ligbed.’

Beemster koe in de wei

Koeien in de wei

CONO Kaasmakers, waar Beemster kaas het grootste merk van is, was ook de eerste zuivelcoöperatie die haar 460 aangesloten boeren stimuleerde de koeien zoveel en zo lang mogelijk in de weide te laten grazen en daarvoor een goede weidegangpremie uitkeert. Beemster koeien lopen gemiddeld meer dan 180 dagen in de wei, 10 uur per dag. De minimale norm van Stichting weidegang ligt op 120 dagen, 6 uur per dag. ‘Onze koeien zijn ook aantoonbaar gezonder en leven langer. Wat zich weer uit in een lekkerdere melk en dus de lekkerste kaas. Wat goed is voor de koe, is goed voor onze kaas, zo simpel is het. In combinatie met de nog deels ambachtelijke bereiding, zoals het handmatig roeren in de wrongel en het natuurlijk laten rijpen op houten planken, ontstaat een eindproduct, waar we megatrots op zijn. Overigens geldt verduurzaming ook voor onze kaasmakerij. Tegen 2020 zal deze geheel klimaatneutraal opereren en komt een gekoesterde wens uit.’

Waarde toegevoegd

In het afgelopen jaar is veel aandacht uitgegaan naar de verpakkingrelaunch van de kazen in zelfbediening dat met een nieuw design is ingestroomd. Van Deest: ‘Daarmee is de premiumpositie van Beemster echt versterkt. Verder is er een aantal lekkere kruidenvarianten ingestroomd en hebben een nieuw voordeelpak en een 2-plaks verpakking hun werk gedaan. De shopper heeft duidelijk behoefte aan meer beleving, gemak en inspiratie. Al deze inspanningen hebben gezorgd voor waardetoevoeging in de categorie.’

Ook de communicatie en activatie van Beemster kaas heeft een nieuwe insteek gekregen, zo geeft Van Gorp aan. ‘We zijn trots op het verhaal van Beemster en hoewel Beemster grote bekendheid geniet, het echte verhaal van Beemster willen we op alle mogelijke manieren blijven vertellen. Er is daarom bewust gekozen voor storytelling in onze communicatie, waarbij onze eigen boeren, koeien en kaasmeesters een prominente rol spelen. Tevens is naar een nieuwe invulling van media gekeken om de doelgroep te bereiken, zowel op radio/tv, outdoor, social media en (food) events en festivals. En natuurlijk draagt ons kaashuisje op de winkelvloer hier ook aan bij. Proeven is geloven dat echte kaas uit de Beemster komt!’

Het Marketing- en Salesteam is trots op het verhaal van Beemster: van de koeien die zoveel mogelijk buiten lopen, haar boeren en de kaas die wordt gemaakt in een duurzame kaasmakerij

Dit artikel is gesponsord door CONO Kaasmakers

Reageer op dit artikel