nieuws

Verstegen Spices & Sauces: ‘Kwaliteit begint bij de boeren’

Assortiment

Al meer dan honderd jaar maakt Verstegen Spices & Sauces pure kruidenmengsels die zorgen voor een goede smaakbalans. Als vierde generatie ‘Verstegen’ gaat directeur Michel Driessen, wiens grootvader in 1939 in het bedrijf kwam, dan ook prat op het behouden van deze kwaliteit, en vooral op de puurheid van zowel de enkelvoudige kruiden als de mixen. ‘Aan de kwaliteit van onze recepturen valt niet te tornen.’

Verstegen Spices & Sauces: ‘Kwaliteit begint bij de boeren’
Michel Driessen, directeur van Verstegen: 'Verstegen wil iedereen laten genieten van verantwoord, gezond, maar bovenal lekker eten. Waar ook ter wereld.'

De mengsels zijn ooit ontstaan omdat er een inconsistentie in smaak bestond bij de slagerijen waaraan Verstegen toen nog losse kruiden leverde’, legt Driessen uit. ‘Om deze disbalans weg te nemen, is Verstegen kruidenmengsels gaan maken.’ Sindsdien zijn deze recepturen ongewijzigd. ‘Zelfs niet tijdens de Tweede Wereldoorlog, toen een gebrek aan specerijen ontstond. Surrogaten waren tijdens deze schaarse jaren voor mijn grootvader en mede-eigenaar F. Kersteman geen optie. De recepturen, die de heer Kersteman vlak voor het bombardement van Rotterdam uit de kluis wist te redden, bleven behouden. Ze kozen er voor het te doen met wat voorhanden was en bouwden het bedrijf na de oorlog weer op.’

Duurzaamheidstrajecten

Na de oorlog ontstond het idee om consumentenzakjes van de kruidenmengsels aan te bieden bij de slagerijen. ‘Dit idee groeide uiteindelijk uit tot de huidige consumententak van Verstegen Spices & Sauces.’ Aan de kwaliteit die Verstegen levert, valt desondanks nog steeds niet te tornen en die kwaliteit begint bij de boeren die de producten verbouwen, benadrukt Driessen. ‘Om er voor te zorgen dat de boeren in landen als Indonesië, een van onze belangrijkste inkooplanden, de hoogste kwaliteit specerijen kunnen produceren, op eenduidig niveau, hebben we duurzaamheidstrajecten opgezet. Eén van onze medewerkers begeleidt en managet de projecten daar ter plekke. We bieden gratis advies dat we vergaren op basis van satellietdata. Deze data zorgen ervoor dat de boeren zich kunnen voorbereiden op plantenziektes en andere zaken die een goede oogst in de weg zouden kunnen staan.’

Minder zout en suiker

Verstegen doet het goed in de enkelvoudige kruiden en in de mixen, vertelt de directeur. ‘In Nederland zijn we marktleider binnen de consumententak en we zijn actief in heel Europa en zelfs in China en de VS.’ Driessen wijt dit succes in de eerste plaats aan de kwaliteit en de puurheid van de producten. ‘Het kwaliteitsbewustzijn bij consumenten wordt steeds groter en bij het in balans brengen van een gerecht spelen kruiden en specerijen een essentiële rol. We zijn dan ook scherp op onnatuurlijke toevoegingen en hebben onze recepturen dusdanig geïnnoveerd dat ze nagenoeg zout- en suikerloos zijn; en alle E-nummers zijn geschrapt.’ Maar ook aan de vernieuwende smaken die het bedrijf jaarlijks brengt.

‘Onze creative innovation manager reist de hele wereld over, op zoek naar nieuwe trends en smaken.’ Verstegen speelt bewust in op de consumententrends, legt hij uit. ‘Bij de behoefte aan eerlijk, verantwoord en gezond eten, passen kruidenmengsels die dit pure en natuurlijke van de ingrediënten naar boven brengen. Met verrassende smaken uit de wereldkeuken, zoals de World Spice Blends en de Pure Specerijen Mengelingen, beide 100% natuurlijk, inspireren we de shopper. Met de 100% natuurlijke mixen voor Groente sporen we de consument aan om meer groente te eten.’

De kruidenproducent lanceert deze nieuwe mixen binnen  de vernieuwde lijn 100% natuurlijke mixen in zakjes. Daarbij zorgt Verstegen door een nauwe samenwerking met de handel dat het aanbod in de supermarkt daadwerkelijk aansluit op waar de consument behoefte aan heeft. ‘Onze (trade) marketeers nemen per Retail organisatie fact based beslissingen, die de gehele categorie ten goede komen. En zorgen door de aanwezigheid van ATL-campagnes en instore activaties voor groei van merkbekendheid en merkenvoorkeur.’ De keuzestress bij de consument die Verstegen soms nog signaleert voor het schap, probeert ze hiermee weg te nemen. ‘Met pure, lekkere en vooral vernieuwende kruiden(mengsels) halen we de consument uit de routine en helpen we hem/haar bij die zo belangrijke beslissing wat eten we vandaag?.’

Deze tekst is gesponsord door Verstegen Spices & Sauces. 

Reageer op dit artikel