nieuws

Vrumona helpt shopper gezonder en ook méér te drinken

Assortiment

Gezondere proposities binnen frisdranken groeien stevig door. Vrumona is de drijvende kracht achter deze ontwikkeling en zet nu de volgende stap. Samen met de retailers in Nederland wil Vrumona shoppers, naast gezonder, gaan wijzen op genoeg en gevarieerd drinken.

Vrumona helpt shopper gezonder en ook méér te drinken

Sponsored content door Vrumona

Vochtintake vermeerderen

Over de hoeveelheid vocht die we gemiddeld per dag binnen zouden moeten krijgen, zijn de (wetenschappelijke) meningen verdeeld. Dat we echter méér moeten drinken, daar bestaat inmiddels geen controverse meer over, zo stelt Esther Tromp-Strijdveen, Retail Directeur Vrumona. Voldoende drinken is belangrijk om afvalstoffen te kunnen verwerken en je fit en gezonder te voelen. Vrumona pakt de verantwoordelijkheid om ervoor te gaan zorgen dat Nederlanders meer gaan drinken, gestuurd vanuit haar drie groeipilaren ‘Gezonder, Gevarieerd & Genoeg’ (3 G’s). Dat dit niet één op één te vertalen zal zijn in een stijging voor de categorie, is echter helder voor Vrumona. Zo is bijvoorbeeld kraanwater van een dermate hoge kwaliteit dat het logisch is om te veronderstellen dat consumenten daar meer van zullen gaan drinken. Tegelijkertijd is het aanbod gezondere proposities van alle grote merken tezamen nu al zo breed en gevarieerd, aldus Vrumona, dat de merkfabrikanten absoluut in staat moeten zijn om ervoor te zorgen dat de kansen die ontstaan, kunnen worden omgezet in groei voor de categorie.

Logische stap gezonder maken categorie

Deze nieuwe richting is voor Vrumona een volstrekt logische stap om de categorie nog gezonder te maken en ook in volume verder te laten groeien. Sinds eind 2015 spant Vrumona zich in om de categorie gezonder te maken, met als eerste stap shoppers op diverse manieren te stimuleren te switchen van hoogcalorische frisse dranken naar mid- of laagcalorische frisse dranken. Vervolgens is het innovatietempo opgeschroefd en zijn er alleen al in 2017 18 gezondere producten gelanceerd. Met als resultaat dat inmiddels de grootste volumedaling binnen traditionele frisdranken eruit is, dat de categorie in zijn geheel in volume nog maar licht daalt én dat de categorie in omzet weer een plus laat zien. Vrumona zelf heeft in 2017 opnieuw kunnen laten zien harder te groeien dan de markt: +6,4% in volume en +7,0% in omzet, tegenover -0,2% in volume en +2,4% in omzet voor food totaal. Ook in het terugbrengen van het aantal calorieën laat Vrumona sterke cijfers zien; met een daling in het aantal calorieën van 5,4% vorig jaar. Hierdoor ligt het aantal calorieën dat Vrumona verkoopt 35% lager dan het gemiddelde van de categorie. (Nielsen: MAT wk 52 2017).

Partner voor groei

Uit cijfers blijkt dat shoppers vaker bewust gezondere keuzes hebben gemaakt binnen de frisdranken, water & sappen categorie in 2017. Deze shoppers besteden op jaarbasis €15,- meer in de supermarkt. Bovendien geeft 39% van de shoppers aan dat zij meer frisse dranken zijn gaan drinken vanwege het bredere en gevarieerdere aanbod gezondere proposities (Nationaal Frisdrank Onderzoek 2017). In lijn met de ontwikkelingen, zal de groei van de categorie daarom ook dit jaar onverminderd komen uit segmenten als Water+, Mineraalwater en Mineraalwater met Smaak. Met een verbreding van de keuze voor gezondere proposities binnen alle segmenten, blijft Vrumina deze groei aansturen. Begin dit jaar is de aftrap gedaan met Pepsi Max Cherry in een 1,5 literfles en is Sourcy Sprankelend Mineraalwater uitgebreid met een unieke smaak voor het segment: Mango. Voor de kleintjes is er Sourcy Water (met neutrale ph waarde dus gezonder voor het kindergebit) met een Fruitsmaakje in de variant Appel bijgekomen. Naast het brengen van innovaties blijft Vrumona dit jaar ook weer stevig investeren in media om haar merken te ondersteunen. Met onder meer TV-campagnes voor Sourcy, Royal Club, SiSi, Pepsi Max en 7UP Lemon Lemon, ondersteund door in-store activaties om shoppers te helpen kiezen voor gezonder én meer!

Reageer op dit artikel