nieuws

Zoetwarenspecialist wil groeikansen in categorie benutten

Assortiment

Haribo is het grootste merk binnen Zoetwaren. Met een groei van 4,7% in 2017 is Haribo gestegen naar positie 68 in de Merken Top 100. Haribo ziet nog legio kansen voor groei en blijft ook in 2018 volop investeren in de categorie. Haribo doet dit door te blijven investeren in haar merken en te komen met verrassende innovaties.

Zoetwarenspecialist wil groeikansen in categorie benutten
Patrick Tax, Krista Fransen en Jorick van der Miessen (niet op foto): ‘Snoep zit in slechts acht van de honderd mandjes. Hierin is dus een wereld te winnen.’

Sponsored content door Haribo

Wie kent Haribo niet? Haribo heeft een ongekende merkbekendheid in Nederland. Ook kopen maar liefst een op de twee snoepkopers wel eens Haribo. De voor de supermarkt aantrekkelijke categorie beleefde in 2017 een goed jaar: zoetwaren groeide, vooral door snoep en drop. “De categorie groeit, met name gedreven door de grote, bekende merken. Haribo is het grootste merk en in 2017 ook harder gegroeid dan de markt”, zegt trade marketing manager Patrick Tax. Mooie resultaten en voor Haribo een stimulans om de marktkansen te benutten en verder te investeren in groei. “Er liggen nog veel kansen tot groei van snoep door het verhogen van de basket penetratie”, zegt Tax. “Snoep zit in slechts acht van de honderd mandjes. Hierin is dus nog een wereld te winnen. Hoe we dat gaan doen? Vanuit relevante innovaties, een aangescherpte schapvisie en met impulsaankopen genererende activiteiten en second placement op de winkelvloer.”

Snoep in meer mandjes

Het verrassen van de shopper met nieuwe, aantrekkelijke producten blijft een belangrijke groeidrijver. “Als meest gekochte merk in fruitgum spreken wij met ons aanbod al vele consumenten aan. Wij zien hier nog kansen, zoals in het uitbouwen van het zure aanbod binnen fruitgum”, zegt sales director Jorick van der Miessen. “In de ons omliggende landen is dit segment al veel groter. Het spreekt ook andere doelgroepen aan.” Haribo maakt voor deze introductie gebruik van de kracht van haar assortiment en brengt daarom een zure variant van haar iconische Bananas, Happy Cherries en Happy Cola. “De zure varianten van deze toppers zijn direct herkenbaar door het F!ZZ-logo op de verpakking. Haribo F!ZZ zal worden ondersteund met een focus op online en de winkelvloer”, aldus Van der Miessen.

Snoep en suiker

Er is maatschappelijk debat gaande rondom suiker en voeding. Dit heeft zijn weerslag op zoetwaren. “Consumenten zien een snoepje als kleine traktatie voor zichzelf of anderen. Men is zich al zeer bewust dat snoep suiker bevat”, zegt senior brand manager Krista Fransen. “Een snoepje op zijn tijd mag best, het is een kleine verwennerij tussendoor. Als leidend merk in de categorie zijn we ons bewust van onze rol en handelen we hier ook naar. Zo hanteren we bij de inkoop van media de kaders vanuit de Reclamecode.” Haribo gaat verder en wil de consument helpen door meer informatie op de verpakkingen te geven. “Wij doen dit via een nieuw icoon op de achterkant van onze zakjes waarin we duidelijkheid geven hoeveel snoepjes ‘een portie’ vormen. Daarnaast door aandacht te geven aan ons uitdeelassortiment waarbij één zakje gelijk is aan één portie. Hiermee helpen we de consument te modereren.”

Haribo 30% minder suiker

Voor de groep consumenten die op zoek is naar een aanbod met minder suiker biedt Haribo nu keuze met het nieuwe assortiment met 30% minder suiker. “Deze introductie is een echte innovatie”, zegt Fransen. “30 procent minder suiker en geen enkel compromis op smaak en kwaliteit. Wij zullen deze introductie ondersteunen met een tv-campagne, online, sampling en op de winkelvloer.”
“Samenvattend: met onze marktgerichte innovaties, gekoppeld aan de juiste ondersteuning en met zichtbaarheid in en buiten het schap zien we zien nog veel groeikansen in de categorie”, aldus Tax. “Het zijn deze kansen, welke we samen met onze handelspartners willen benutten”, besluit Van der Miessen. “In een tijd waar de markt en consumenten steeds sneller veranderen, is het cruciaal om samen te blijven werken aan wederzijds winstgevend groei. Wij zijn er klaar voor!”

Haribo The Netherlands & Belgium BV / Riethil 1, 4825 AP Breda / (076) 587 89 50 / info-nl@haribo.com / www.haribo.com

Reageer op dit artikel