artikel

SweetPoint: meer rendement met vers

Column Premium

SweetPoint: meer rendement met vers

‘Met hoogwaardige versproducten halen we de consument uit zijn routine’.

Meer rendement halen uit de consument is allang niet meer alleen een mogelijkheid bij dkw-producten, weet SweetPoint. Ook met vers kun je het verschil maken, benadrukt de coöperatie van vruchtgroentetelers. Om die extra omzet daadwerkelijk te realiseren, is het echter belangrijk te laten zien wat je in huis hebt. En dit vooral te vertéllen.

(dit expertartikel verschijnt onder verantwoordelijkheid van Sweetpoint)

De consument is meer dan ooit op zoek naar inspiratie, ziet SweetPoint, dat onderdeel is van Coöperatie DOOR. Niet alleen in dkw, maar eveneens in vers. Door actief mee te denken met de retail en het sluiten van passende partnerships met dkw-fabrikanten, maakt SweetPoint versproducten daarom zichtbaarder. Want, zichtbaarheid verkoopt, blijkt uit onderzoek.

Succesverhalen

“Net als de retail willen wij graag onderscheidend zijn”, vertelt Marja Vijverberg, marketingmanager bij DOOR en met name verantwoordelijk voor de (SweetPoint-)puntpaprika’s. “We willen succesverhalen schrijven. Om die verhalen daadwerkelijk op papier te krijgen, kijken we waar de consumentenbehoefte ligt en koppelen we die aan een passend schapadviesconcept.” Een adviesconcept dat de klant uit zijn routine haalt en zorgt voor meer rendement, legt de marketingmanager uit. Agf is namelijk bij uitstek geschikt voor het schrijven van die succesverhalen. “Toegegeven: ten opzichte van dkw hebben we nog een slag te maken. Toch kan een versproduct net zo goed een A-merkfunctie vervullen. Het is een kwestie van een verandering van mindset. In plaats van de standaard versartikelen, moet de consument geconfronteerd worden met inspirerende kwaliteitsproducten.”

Uit de routine

De Nederlandse consument is namelijk een gewoontedier, weet Vijverberg, en kiest bij gebrek aan inspiratie regelmatig voor hetzelfde, vaak laaggeprijsde, versproduct. De behoefte aan een nieuw, kwalitatief goed alternatief is er daarentegen wel degelijk, blijkt uit shopperonderzoek, en het is aan de versleverancier en de retail om de consument van die vaste winkelroute te laten afwijken. “Door te confronteren, het verhaal te vertellen en bereidingsmomenten en -mogelijkheden aan te bieden, laten we de shopper zien wat de meerwaarde van deze producten is.” Die shopper is vooral op zoek naar inspiratie en een gezond alternatief, blijkt eveneens uit onderzoek, en is in deze zoektocht best bereid wat meer te betalen. Prijsacties in vers zorgen dan ook niet voor meer kopers, benadrukt de marketingmanager. Exact de reden waarom de telers achter SweetPoint telen voor de smaak en niet voor de volumes. “Onze telers hebben bewust gekozen voor kwalitatief hoogwaardige producten waarmee het verschil kan worden gemaakt.”

Om meer rendement uit agf te kunnen halen, moet de consument geprikkeld worden, benadrukt Vijverberg nogmaals. “Om die succesverhalen daadwerkelijk te kunnen creëren, moeten we met elkaar zorgen voor meerwaarde op de winkelvloer: de plek waar die aankoopbeslissing uiteindelijk wordt genomen. Wij willen hier actief, samen met onze Nederlandse retailketenpartners in meedenken, en zetten onze kennis en kwaliteitsproducten graag in om deze winst te behalen.”

www.sweetpoint.nl

Reageer op dit artikel