artikel

Coca-Cola zero sugar: een belangrijke stap naar categoriegroei

Column

‘Het gedrag van de consument verandert, daar spelen wij met smaak en variatie op in’

Het is de grootste marketingcampagne van Coca-Cola zero sinds de introductie tien jaar geleden: de herformulering naar Coca-Cola zero sugar. Met een aangepaste naam en een verbeterde receptuur gaat de frisdrankfabrikant de consument nog meer duidelijk maken dat er keuze is in het frisdrankschap.

Coca-Cola zero sugar: een belangrijke stap naar categoriegroei

(dit expertartikel verschijnt onder verantwoordelijkheid van Coca-Cola)

De shopper verandert, weet Coca-Cola. Kleinere huishoudens leiden automatisch tot kleinere shoppingtrips en in de behoefte aan bewustere producten zit nog steeds stijgende lijn. Deze veranderende manier van boodschappen doen, vereist een andere communicatie en een gevarieerd aanbod, vindt de frisdrankproducent. Communicatie over variatie in smaken en verpakkingsvormen en over de eigenschappen en ingrediënten van frisdrank is essentieel. Uit onderzoek van Frisdranken, Waters, Sappen (FWS) blijkt namelijk dat 78 procent van de Nederlandse consumenten het aantal calorieën in een light-frisdrank enorm overschat. Tijd om korte metten te maken met deze beeldvorming, vindt de frisdrankproducent, die als categorieleider de aangewezen partij is om hierin het voortouw te nemen. Met een grootse marketingcampagne rondom de herlancering van het al tien jaar succesvolle Coca-Cola zero geeft de producent hiervoor de aftrap.

‘Met één van de grootste field sales organisaties van het land weten we waar de behoefte van onze klanten ligt’

Coca-Cola1

Senior brand manager Jeroen Lampe, associate director shopper marketing Cynthia Smeets en directeur home channel Jeroen van Vliet.

Zero sugar

“Coca-Cola zero heet vanaf nu Coca-Cola zero sugar”, legt senior brand manager Jeroen Lampe uit. “Om nog beter duidelijk te maken dat er geen suiker en geen calorieën in de frisdrank zitten.” Met een uitstraling en smaak die meer in lijn zijn met de klassieke Coca-Cola, laat Coca-Cola zien te streven naar optimalisatie en perfectie, verduidelijkt hij. En vooral: dat er keuze is. De herintroductie van Coca-Cola zero sugar is de belichaming van de groei-impuls die de frisdrankproducent de categorie de komende tijd gaat geven, vertelt Jeroen van Vliet, directeur home channel. “Al 130 jaar investeren wij permanent in de verbetering van onze productieprocessen en de producten zelf. Zowel lokaal als internationaal doen we er alles aan om onze dranken zo verantwoord en consumentvriendelijk te maken. Dat gaan we de consument nog beter vertellen.”

‘Als er érgens wordt geïnvesteerd in suikerreductie is het wel in het frisdrankschap’

Keuzemogelijkheden

CCZS_Rangel_WET

Met meer dan een miljoen samples gaat Coca-Cola de consument kennis laten maken met de vernieuwde Coca-Cola zero sugar.

Door duidelijke communicatie en variatie in smaken en verpakkingen gaat de frisdrankproducent de shopper beter informeren en bedienen, vertelt Lampe. “We gaan inspireren en communiceren met frisdrank. De shopper laten zien dat er ook in het frisdrankschap genoeg (verantwoorde) keuze is.” “Juíst in het frisdrankschap”, vult associate director shopper marketing Cynthia Smeets aan. “Als er namelijk érgens wordt geïnvesteerd in suikerreductie is het wel in deze categorie.” Met een 360 graden mediacampagne rondom Coca-Cola zero sugar, meer dan een miljoen samples en krachtige presentatie en communicatie op de winkelvloer gaat Coca-Cola de shopper op zoveel mogelijk momenten benaderen, legt ze uit. “Dat begint al met de folder en wordt aangevuld met een gevarieerd en individueel aangepast aanbod in de winkels. Zowel in het schap als daarbuiten gaan we de producten goed in de kijker spelen. En in het bijzonder de keuzemogelijkheden laten zien.” De boodschap richting de shopper brengt Coca-Cola samen met de retail, benadrukt Van Vliet. “Met één van de grootste field sales organisaties van het land weten we waar de behoefte van ónze individuele klanten ligt en die van hén en zijn we heel goed in staat om deze naadloos op elkaar aan te laten sluiten.”

“Samen met onze klanten gaan we de totale categorie frisdrank een nieuwe impuls geven”, besluit de directeur home channel. “Er is duidelijk ruimte voor groei: één op de drie consumenten drinkt onvoldoende per dag en met het bieden van meer keuze en variatie én duidelijke informatie kunnen we hier nog grote stappen zetten.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels