artikel

Meerwaarde met berries

Column

Meerwaarde met berries

Zachtfruitleverancier Driscoll’s investeert in kwaliteit én in het merk.

In Amerika zijn de berries van Driscoll’s al decennia een begrip. Met een sterke merkfilosofie en een veredelingsproces dat leidt tot kwalitatief hoogstaand fruit zorgt de zachtfruitleverancier voor onderscheid. Onderscheid waarmee waarde wordt gecreëerd in de AGF-categorie.

(dit expertartikel verschijnt onder verantwoordelijkheid van Driscoll’s)

Only the finest berries, luidt de pay-off van Driscoll’s. Een bewust gekozen omschrijving van het fruitmerk dat letterlijk uitsluitend de beste blauwe bessen, bramen, frambozen en aardbeien levert aan de retail en deze kwaliteit jaarrond kan garanderen. “Dit vergt behoorlijk wat organisatie en denkwerk omtrent logistiek, planning en veredeling”, vertelt Marieke Appel, Marketing, Communications & Strategy Manager bij Driscoll’s, “maar leidt uiteindelijk tot een product dat lang houdbaar is, er fris uitziet, een prettige bite heeft en een sublieme smaak.”

Kwaliteit en smaak

Fresh-delicious-beautiful-zonder-logoBelangrijk in zachtfruit, benadrukt ze, want in dit segment schort er nogal eens iets aan de kwaliteit. Kwaliteitsproblemen die direct leiden tot omzetverlies, want consumenten hoeven maar één keer te maken te krijgen met een slecht bakje blauwe bessen, bramen of frambozen en ze kopen het wekenlang niet meer. “Logisch, want zachtfruit is nu eenmaal niet het allergoedkoopste fruit, dan wil je wel waar voor je geld.” Driscoll’s gaat daarom het gehele jaar voor de beste kwaliteit. “Onze producten zijn dusdanig veredeld dat we uitsluitend fruit bieden dat vers, goed van smaak en uiterlijk is.” Onderscheiden in fruit kan lastig zijn als het fruit niet uniek van karakter is, geeft Appel toe. Vandaar dat Driscoll’s van oudsher een zeer omvangrijk veredelingsprogramma heeft opgebouwd van unieke rassen. “Als marktleider in zachtfruit in Amerika weten we dat een product als dit het verschil kan maken.” Berries scoren van alle fruitsoorten het beste op happiness, vertelt ze. “Iedereen associeert berries met fun en mooie momenten. Daarnaast zorgen ze met hun kleur en frisheid voor een mooi plaatje in het schap. Als je dat in je merk en product kan uitstralen, is het opbouwen van een merk wel degelijk mogelijk. Dit is wat we met onze nieuwe merkbeleving willen uitstralen.”

Goede presentatie

frambozen-125gr-zijkantBehalve een goede kwaliteit van het fruit en merk is een goede presentatie key. Die presentatie houdt onder andere een goede koeling in, legt Appel uit. “Om de kwaliteit die zo belangrijk is bij kwetsbaar zachtfruit te behouden.” Plus een goede vulling van het schap. “Wanneer onze producten er op de juiste manier liggen, verkopen ze, weten we uit onderzoek. We doen er alles aan om het fruit in de meest perfecte staat in de schappen te krijgen en dat werpt letterlijk ‘zijn vruchten af’. Om deze perfecte staat te behouden, is het echter essentieel dat het fruit ook in de winkels de juiste behandeling krijgt en dus goed gekoeld wordt en regelmatig wordt aangevuld.” Een goede zachtfruit-verkoop zorgt niet alleen voor meerwaarde wegens de mooie marge die er op zit, benadrukt Appel. “Zachtfruit-kopers geven namelijk 60-90 procent meer uit in de winkel dan de gemiddelde consument. Zachtfruit is daarom een uitgelezen product om die fun en emotie te creëren op de winkelvloer waar de consument zo op zit te wachten.”

braam-125gr-zijkantIn zachtfruit zit toekomst, vertelt de Marketing, Communications & Strategy Manager tot slot. “Testen met cross-selling in landen als Zweden, met bijvoorbeeld zuivel en ontbijtgranen, laten dit zien. We kunnen en moeten van een impulscategorie naar een bestemmingscategorie. Daarom investeren wij niet alleen in kwaliteit, maar ook in categoriekennis. Onze mensen zijn heel goed opgeleid om een categorie op te bouwen en samen met de retail willen wij heel graag het hele segment AGF naar een hoger niveau tillen.”
www.driscolls.eu

Reageer op dit artikel