artikel

Tulip Food: dé vertaler van foodtrends naar de winkelvloer

Column

‘Met mooie producten maken wij voor retail en consument het onderscheid’.

In Scandinavië en Duitsland is Tulip Food Company met haar kwalitatief hoogwaardige vleesproducten al jaren een gevestigde naam. Tijd om ook de Nederlandse markt van de meerwaarde van het gevarieerde vleesassortiment te overtuigen, vindt country manager Lieuwe Helmus. “Onze producten voor het hogere segment zijn hét antwoord op de zoektocht van de retail naar onderscheid.”

Tulip Food: dé vertaler van foodtrends naar de winkelvloer

(dit expertartikel verschijnt onder verantwoordelijkheid van Tulip Food Company)

Al decennia is Tulip met haar kant en klare vleesproducten een A-merk in Denemarken. Daarnaast levert het bedrijf aan alle toonaangevende supermarkten in Duitsland. Tulip beschikt over maar liefst negen fabrieken, waaronder de grootste en modernste vleesconservenfabriek van Europa en een bacon-fabriek in Oldenburg, waar de productie van onder meer mager gerookte spekreepjes en bacon plaatsvindt. Gekeken naar consumentenbehoefte zijn de pure en kwalitatief hoogwaardige producten van Tulip, dochterbedrijf van het gerenommeerde Danish Crown, dan ook het perfecte antwoord in de zoektocht van de retail naar onderscheid, vertelt country manager Benelux Lieuwe Helmus. “Nederland is een belangrijk land als het aankomt op productinnovaties en voor ons een mooi gebied om onze producten af te zetten.”

Trendy producten

Bilka-SkalborgTulip investeert namelijk veel in productontwikkeling, legt hij uit. En biedt niet zomaar vlees in blik, maar mooie producten, die in uitstraling en kwaliteit een goede toevoeging zijn op het huidige supermarktassortiment en die voorop lopen in de trends. Met trendy producten als pulled pork, pulled turkey, ‘streaky bacon’ en slow cooked spareribs biedt Tulip dan ook een breed assortiment vleesspecialiteiten die niet zouden misstaan op een zomers festival of food truck-festijn, waar dit soort specialiteiten gretig aftrek vinden. “De groeiende populariteit van kwalitatief goed vlees en bijzondere producten kunnen wij heel goed voorvertalen naar de winkelvloer. De retail is duidelijk op zoek naar artikelen die het onderscheid maken. Wij bieden hiervoor het juiste assortiment.”

Geen concessies aan smaak en kwaliteit

Puurheid en smaak staan bovenaan bij Tulip, vertelt de country manager Benelux. Een streven dat best een uitdaging vormt, want maak een product als bacon maar eens smaakvol, zonder de maximaal toegestane hoeveelheid zout te overstijgen en behoud maar eens die geliefde vleessmaak zonder conserveringsmiddelen. Toch doet Tulip het, door uitsluitend gebruik te maken van natuurlijke E-nummers en zoveel mogelijk de nitraten en nitrieten terug te dringen. “We zijn van oudsher al kien op ingrediënten en investeren veel in het productieproces. Tulip doet er alles aan om de producten zo puur mogelijk bij de eindgebruiker te krijgen, zonder concessies te doen aan smaak en kwaliteit.” Behalve het investeren in het productieproces, investeert de vleesleverancier eveneens veel in uitstraling en presentatie, verduidelijkt Helmus. “Presentatie is belangrijk in de retail, beseffen we. Een proef die wij heel goed weten te doorstaan. Wat we doen, doen we goed. Zowel in kwaliteit als in uitstraling.”

Tulip2In feite biedt Tulip zo kant en klaar mogelijke producten, legt Helmus uit, mét behoud van puurheid, smaak en uitstraling. “We leveren aan 118 landen in de wereld. Hierdoor hebben we niet alleen veel kennis in huis over voedselveiligheid en de footprint die we achterlaten, maar ook op het gebied van kwaliteit, smaak en behoeften. We weten wat de trends zijn en proberen deze zoveel mogelijk voor te blijven. Met mooie producten, waar onze klanten het verschil mee kunnen maken en de consument mee kunnen verrassen.” Tulip is trots op haar producten, vertelt de country manager. “We zijn een betrouwbare leverancier, met hoge score als het aankomt op aanlevering en service. We weten honderd procent zeker dat onze vleesproducten heel lekker zijn, genoeg variatie bieden en staan voor kwaliteit. Dit gaan we de retail en de consument de komende tijd nog beter duidelijk maken.”

http://tulipfoodcompany.com

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels