artikel

Zijerveld inspireert zowel off- als online

Column

‘Met de Cheesius-app helpen we de consument om door de gele massa heen te kijken’.

Het begrip ‘beleving’ op de winkelvloer is inmiddels een bekende en zelfs wat uitgekauwde term in de levensmiddelenbrache. Toch is het nog altijd essentieel in het creëren van meerwaarde, weet Zijerveld. Echter, slechts half zo krachtig zonder de vergezelling van inspiratie. Als ketenregisseur ontwikkelt Zijerveld daarom tools om de keuzestress bij de shopper weg te nemen en hiermee zowel online als offline een optimaal advies te geven.

Zijerveld inspireert zowel off- als online

(dit expertartikel verschijnt onder verantwoordelijkheid van Zijerveld)

“De gemiddelde shopper hecht nog veel waarde aan routine”, vertelt market unit manager Benelux Jan van Popering. “Om de consument te laten afwijken van dat vaste stramien is het belangrijk om letterlijk te laten zien wat je in huis hebt, en vooral: wat hij hier mee kan. Zijerveld heeft hiervoor de applicatie Cheesius ontwikkeld, die de consument thuis en op de winkelvloer adviseert over smaak en gebruiksmomenten. “We helpen de consument als het ware door die ‘gele massa’ heen te kijken door de keuzestress weg te nemen”, legt van Popering uit. “Welke kaas bij welk gerecht? Wat presenteer ik op mijn kaasplankje? Wat voor kaas bied ik aan bij de wijn die ik heb gekocht? De shopper kan kiezen op type kaas, gerecht en gelegenheid. Met een advies op maat maken we de consument wegwijs in het assortiment en helpen we hem een juiste keuze te garanderen. Thuis via kaas.nl en in de winkel middels touchscreens, geïntegreerd op de kaasafdeling. Momenteel zijn we volop bezig om Cheesius door te ontwikkelen en we verwachten begin 2017 de eerste resultaten te kunnen laten zien.”

The next level in schapadvies

Cheesius is de volgende stap in schapnavigatie, legt de market unit manager uit. “Waar we de shopper al lange tijd informeren middels smaaksegmentatie en recepten bij het schap, is dit the next level in adviesvoorziening. Adviesvoorziening die garant staat voor een mooi uitgekiend kaasassortiment, dat volledig op maat wordt gepresenteerd en dat de shopper helpt om eens voor iets anders te kiezen dan wat er standaard op het boodschappenlijstje staat.” Een gemakkelijke manier om zonder extra personeel extra verkoop te stimuleren, vertelt hij. “Niet alleen in kaas, maar bijvoorbeeld ook in wijn.”

Off- en online

ZijerveldMet Cheesius is Zijerveld de eerste versleverancier die zowel online als offline aanstuurt op aankoopgedrag en hoewel het dit najaar nog slechts een pilot betreft, kan Van Popering al wel aangeven dat het bereik van de applicatie groot genoeg is om in heel Nederland te worden ingezet. “Cheesius is gekoppeld aan de wijn-applicate Winestein”, legt hij uit. “De digitale sommelier die voor elk denkbaar gerecht de best passende wijnen adviseert. Met de achtervang van de enorme database die hier aan is gekoppeld, kunnen we direct een groot assortiment en bijbehorend advies laten zien en dit advies bovendien perfect koppelen aan wijn-inspiratie voor bij de kaas.”

zijerveldHet inspireren van de consument is niet alleen goed voor het creëren van extra verkopen, vertelt Van Popering. “Het zorgt eveneens voor een hogere frequentie in kaasaankopen.” De Nederlandse consument is namelijk best behoudend als het aankomt op een product als kaas, weet Zijerveld. Al staat de shopper wel degelijk open voor meer. “Dit zien we de laatste tijd sterk terug in  buitenlandse kaas “, verduidelijkt de market unit manager . “Men durft duidelijk wat meer en wat vaker te kiezen voor sterkere en pikantere soorten.” Juist daarom is de inspiratie die Cheesius biedt zo belangrijk, benadrukt hij. “De applicatie is perfect geschikt om het tot de verbeelding sprekende verhaal achter kaas te vertellen en te laten zien wat er allemaal te koop is. Informatie en inspiratie waardoor de shopper de beste aankoopkeuze kan maken.”

www.zijerveldfood.nl /www.kaas.nl

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels