artikel

E-commercebrief: Gaat Picnic foodbranche op zijn kop zetten ?

Column

Twinkle en Distrifood houden dinsdag 27 juni het congres Food & E-commerce. Een briefwisseling tussen Arjan van Oosterhout en Joep Meijsen verschijnt tot die tijd in zowel Twinkle als Foodmagazine.

E-commercebrief: Gaat Picnic foodbranche op zijn kop zetten ?

Beste Arjan,

Picnic slaagt er bij uitstek in zich te positioneren als een innovatieve onderneming die met succes de foodmarkt bestormt. Het bedrijf noemt echter nooit de cijfers waarop we écht zitten te wachten, omzet en winst. Nu is het voor online partijen niet ongewoon om jarenlang met verlies te werken, zie bijvoorbeeld Amazon en Zalando. Denk jij dat Picnic inderdaad alles in huis heeft om de Nederlandse foodbranche op zijn kop te zetten, en is het  investeringsklimaat rondom dit soort start-ups nog goed genoeg om deze aanval op de langere termijn vol te houden? Kortom, hoelang geef jij Picnic?

Groet,
Joep

Beste Joep,

Ik geef Picnic nog best wel even. ;-) Toen je me de vraag stelde, wisten we nog niet wat we nu weten: dat het bedrijf €100 miljoen groeigeld heeft opgehaald bij een viertal vermogende Nederlandse families, waaronder de Fenteners van Vlissingen.

Ik werd daags voor die aankondiging gebeld door het betrokken pr-bureau: ‘Kom morgen maar naar Amsterdam, krijg je geen spijt van.’ Bij tech-hub TQ trof ik behalve je collega Edwin Rensen onder andere mensen van de NOS, landelijke kranten en Quote aan. Om maar aan te geven dat het onderwerp leeft.

Spijt van mijn aanwezigheid heb ik niet gekregen, wel respect voor het feit dat Muller, Beckers en consorten nieuwe groeimogelijkheden hebben geschapen. Eerstgenoemde toonde zich tegenover de NOS overigens realistisch. Op de vraag of de families niet een risico nemen met hun investering, zei hij:  ‘Uiteraard.’ Dan over de cijfers: als je de maartomzet van Picnic extrapoleert, zouden ze €30 miljoen omzet boeken op jaarbasis volgens Beckers. Maar door de expansie, binnenkort bijvoorbeeld naar Den Haag, moet de teller voor 2017 rond de €100 miljoen uitkomen, een keer of acht zoveel als vorig jaar. Opschalen is relatief eenvoudig, met nieuwe hubs, extra bezorgers en elektrische wagentjes. Volgens de ondernemers draaien steden vanaf een half jaar na introductie cashflow-positief, maar dan moet de overhead er nog af. Zwarte cijfers (onder de streep) komen vanaf twintig steden in beeld. Duidelijk is dat Picnic de komende drie jaar verder kan groeien, met €100 miljoen. Het bedrijf rept over vijf dc’s, zeventig hubs en tienduizend banen. Dat belooft wat.

Dé uitdaging wordt om genoeg klanten te binden en boeien. Leuk die wagentjes, die bovendien gratis komen voorrijden, maar is dat genoeg om de harten te stelen? Blijft het ook genoeg? Het assortiment is vooralsnog weinig lokaal en bij Picnic vind je niet de variëteit die je elders vindt. ‘Supermarkten hebben 31 soorten zout. Wij zes’, liet ‘hapiness creative’ Ruben Vermijs bijvoorbeeld in NRC optekenen. Misschien moet Picnic, wat aanbod betreft, uit andere vaatjes gaan tappen om een publiekslieveling te blijven.

Maar daar acht ik de ondernemers wel toe in staat.

Groet,
Arjan

Meer weten of het Twinkle en Distrifood congres over food en e-commerce? Klik hier: www.foodenecommerce.nl 

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels