blog

Commentaar: De klant als puzzel

Column

Hoofdredacteur Peter Garstenveld van Foodmagazine introduceert het speciale nummer van Foodmagazine rond de klant, de puzzel die iedere supermarktketen probeert te doorgronden.

Commentaar: De klant als puzzel

Het ligt zo voor de hand dat je er bijna niet aan denkt: een nummer geheel gewijd aan de de klant. Om de eerste mythe maar te ontmaskeren: de klant bestaat niet. Het zou wel heel makkelijk zijn. Iemand rekende ooit uit dat in een gemiddeld huishouden op een gemiddeld moment pakweg tweehonderd producten aanwezig waren, gekocht in de supermarkt. Als iedereen hetzelfde kocht, was de supermarkt met een assortiment van tweehonderd producten per week klaar.

Snoeien of uitbreiden in assortiment

De puzzel is juist dat iedere klant wat anders koopt en de full-servicesupermarkten dus geen tweehonderd producten op voorraad hebben, maar ruim 25.000. Af en toe zie je een keten daarin snoeien (Vomar) of juist uitbreiden (Lidl en Aldi), maar per saldo moet er gewoon een enorme keuze zijn. Dat maakt supermarkt spelen niet gemakkelijk en inderdaad ook een kostenspelletje: degene die het assortiment zo efficiënt mogelijk weet aan te leveren, is immers spekkoper. Vandaar ook dat Aldi en Lidl zo knijpen op assortiment.

Eén winnend idee halen uit het blad

Dit nummer staat in het teken van de klant. En logischerwijs vloeit uit bovenstaande voort dat het dus een kaleidoscoop aan onderwerpen is. Welke klantengroepen komen er? Hoe ervaart de gehandicapte klant de winkel? Waaraan storen klanten zich in een winkel en wat vinden zij extreem goed? Ook portretteert de redactie vijf ondernemers met hun favoriete klant. Het leidt tot boeiende verhalen. Als de lezer uit dit nummer één winnend idee haalt, dan is de redactie dik tevreden.

Heimwee naar de paté van Dirk

Het is immers helemaal niet makkelijk om die klant te vervoeren tot vaste klant. Picnic is een nieuwkomer en probeert zich allereerst in Amersfoort tussen de bestaande foodaanbieders te wurmen: gratis bezorging, een groot assortiment en lage prijzen, dat is de belofte. Ik sprak een klant uit Amersfoort die dat niet voldoende vond. Zij en haar vriend kregen heimwee naar de paté van Dirk van den Broek en vonden zich ineens weer terug in de winkel achter de boodschappenkar. Zo grillig kan het zijn. Of moeten we zeggen: zo simpel kan het zijn?

Reageer op dit artikel