blog

Abdelaziz Aouragh: de moslimklant, een stille reus

Column

Abdelaziz Aouragh van PureSafy Branding snapt niet dat supermarkten op zoek zijn naar groei, maar geen oog hebben voor de omzetpotentie van een stille reus.

Abdelaziz Aouragh: de moslimklant, een stille reus
Abdelaziz Aouragh. Foto: Diederik van der Laan

Amerikanen hebben een grote voorsprong op Nederlandse supermarkten in het voor zich winnen van minderheden. Mede dankzij hun ervaring met de Amerikaanse latino’s. Forbes noemt het ‘the last true growth opportunity’. Een Nielsen-rapport sprak van ‘de grootste en misschien wel enige drijver van binnenlandse economische groei’. Vandaag de dag is de latinomarkt in Amerika goed voor $1,2 biljoen (zo’n €1,07 biljoen). Verwacht wordt dat de latinomarkt in de VS groeit naar $1,5 biljoen (€1,34 biljoen). Een pijnlijke klap voor Amerikaanse bedrijven die er niet tijdig zijn ingestapt. Toch zijn er nog steeds marketeers in de VS die niet op deze groep inspelen, omdat zij deze markt niet op waarde weten in te schatten. Of is het gewoon dat ze de markt niet zien? Een vergelijking met de moslims, wereldwijd en in Nederland, ligt voor de hand. Zij worden als marktpotentieel genegeerd of niet begrepen.

Saffron Road als voorbeeld

Een mooi voorbeeld uit de VS is het merk Saffron Road. Het is inmiddels uitgegroeid tot een serieus internationaal merk op gebied van halalfood. De omzet bedraagt meer dan €30 miljoen per jaar, wat het succes van Saffron Road duidelijk laat zien. Zo ligt het merk bij de bekende Amerikaanse supermarktketen Whole Foods. Saffron Road heeft dus een goede naming, goede look and feel en een mooie portfolio met avontuurlijke producten. Zo hebben zij verschillende cuisines samengevoegd, zoals Marokkaanse, Thaise en oosterse gerechten. Meer dan één derde van al hun producten is GMO-vrij en ongeveer tweederde is glutenvrij. Maar is het halal?

Het imagoprobleem van halal

Halal heeft in Nederland een imagoprobleem. En als je denkt dat dit alleen heerst onder niet-moslims, dan heb je het mis. Moslims vertrouwen producten met halallabels vaak evenmin.

Wat is halal eigenlijk?

Wat is halal? Halal betekent in het Arabisch simpelweg ‘toegestaan’ en gaat veel verder dan slechts de bereiding en consumptie van voeding. Het heeft betrekking op alles wat een moslim doet. Het tegenovergestelde van halal is haram, oftewel: niet toegestaan. Als je weet wat de termen ‘halal’ en ‘haram’ inhouden en hoe ze in de praktijk werken, zie je veel meer kansen voor diensten en producten die de moslimdoelgroep nog niet hebben bereikt. Wat betreft voeding en voornamelijk de slacht, heeft halal niets te maken met alleen het eindproces. Zoals dat bij ‘kosher’ juist wel het geval is. Bij halal hebben we te maken met een geheel gesloten keten. Zo moet het dier een goed leven hebben, in een veilige, vrije omgeving. De voeding van het dier moet natuurlijk zijn en zelfs het transport moet diervriendelijk zijn. Het eindproces moet zo snel en pijnloos mogelijk zijn en mag niet in bijzijn van andere dieren plaatsvinden. Deze ethische waarden zijn verankerd in de halalslachtmethodiek. Deze methodiek wordt ook zeer gewaardeerd door niet-moslims.

Binnenkort de eerste producten die de hele keten respecteren

Dierenwelzijnorganisaties staan niet negatief tegenover de authentieke halalmethodes. Er wordt zelfs geopperd dat biologisch het dichtst bij halal komt. Ik verwacht dan ook dat binnen nu en een jaar de eerste producent zich zal melden die ervoor gaat zorgen dat de gehele keten gerespecteerd wordt én dat daarbij rekening wordt gehouden met alle doelgroepen. Moslims en niet-moslims.

Supermarktgiganten negeren een stille reus

‘Autochtone Nederlanders waarderen de allochtone winkels steeds meer’, schreef Foodmagazine in januari 2016. In veel gevallen horen we dat tot wel 50 procent van de consumenten niet-moslim is. Dit is een kans die supermarkten niet uit gebrek aan kennis links moeten laten liggen. Kennis moet je opdoen en in praktijk uitvoeren, zoals je dat voor alle doelgroepen doet. Allemaal zijn ze op zoek naar groei, maar ze hebben geen oog voor deze stille reus.

Abdelaziz Aouragh is expert op het gebied van moslimmarketing. Hij is auteur van het boek Islamic Branding – Het Mekka Van Kansen. Puresafybranding.com

Reageer op dit artikel