blog

Abdelaziz Aouragh: Islamic branding. Bomvol kansen?!

Column

Abdelaziz Aouragh van PureSafy Branding stelt dat marketeers te vaak denken dat moslimconsumenten overgevoelig zijn. Zonder dit goed te kunnen onderbouwen.

Abdelaziz Aouragh: Islamic branding. Bomvol kansen?!
Abdelaziz Aouragh. Foto: Diederik van der Laan

Bij het nadenken over de titel van mijn boek ‘Islamic Branding – Het Mekka van kansen’ liep ik er tegenaan hoe marketeers denken over moslimconsumenten. De titel moest het meteen duidelijk maken, nu nog een pay-off. Je probeert te bedenken wat het meest aantrekkelijk, creatief maar vooral het meest opvallend is. Je wilt immers die call to action realiseren, dat mensen het boek oppakken, kopen en vooral gaan lezen. Je wilt marketeers aanzetten tot denken. En dat is knap lastig.
Ik kan je verzekeren dat de bestscorende titel onder moslimondernemers, creatievelingen, marketeers en boekenlezers was: ‘Islamic Branding – Bomvol kansen’. Bomvol is maar op één manier te interpreteren, namelijk veel of heel veel. Dat er bij de uitgeverij de link naar iets anders werd gelegd – we weten allemaal wat ik bedoel – is weliswaar begrijpelijk, maar niet
terecht.

Marketeers denken vaak dat moslimconsumenten overgevoelig zijn

Het is meer onkunde dan voorzichtigheid. Marketeers denken vaak dat moslimconsumenten overgevoelig zijn. En dat denken ze op basis van wat ze op tv zien, op de radio horen of in de kranten lezen. Zonder maar ooit de moeite te nemen om eens tussen de mensen te staan. Je zult je verbazen van hoeveel relevante data je kunt ophalen. Bijvoorbeeld dat jouw concept, waar je angstvallig van alles en nog wat aan doemscenario’s voor aan het bedenken bent, juist heel warm kan worden omarmd.

Zwartenpietendiscussie is niet de schuld van het Suikerfeest

Supermarkten zitten hier de komende periode ook mee. Het sinterklaasfeest nadert en Jumbo maakt een duidelijke keuze, bepaalde afbeeldingen worden voor het huismerk niet meer gebruikt. Je kunt het wel of niet eens zijn met Jumbo, maar ze maken wel een keus. Alleen worden nu, merkwaardig genoeg, Suikerfeest en Offerfeest ook in één adem genoemd door verschillende groepen. Voornamelijk dat de zwartepietendiscussie de schuld is van het Suikerfeest en Offerfeest. Pardon? Argument: die feesten worden uitbundig en prominent in de supermarkten gepromoot. Van Texel en Amsterdam tot aan Kaatsheuvel. En daardoor wordt Sinterklaas uit de supermarkten weggedrukt. Ja, wat een onzin.

Uitvoering van Ramadan in supermarkten vaak onder de maat

Maar! Veel supermarkten houden inderdaad wel rekening met Ramadan, Suikerfeest en  Offerfeest, gewoon omdat het past in een kalender met onderwerpen waar meer sales in is te genereren. Helaas is de uitvoering vaak ver onder de maat. Dit weten de meeste supermarkten ook. Het is vaak te cliché. Een halve maan wat sterretjes het woord Ramadan in het Nederlands en Arabisch en dat is het eigenlijk wel zo’n beetje. Het kan overigens nog erger, wie herinnert zich nog de hoofddoekjesrel van de Hema in 2014. Waarbij heel Nederland een mening had en het bijna tot een boycot kwam. En de doelgroep, de moslims, was uiteindelijk de enige die zich geneerde.

Het kan wel, maar dan met een andere aanpak

Laat één ding duidelijk zijn, moslims zitten niet te wachten op dit soort negatieve publiciteit. Ook reageerde de retail niet adequaat. Hoe kun je dit voorkomen en juist een groter bereik realiseren tijdens deze feestdagen? Wij hebben afgelopen jaren verschillende campagnes gedraaid, online en offline, gericht op onder meer de Ramadan, voor merken die in de bekende supermarkten hebben gelegen. Zonder maar een keer de Ramadan te benoemen en met succes. Dus het kan wel, maar met een andere aanpak.

Goed kijken naar de waarden van Ramadan

Als ik hiervan voorbeelden geef tijdens seminars en congressen, zie je dat men 180 graden draait. Het is belangrijk dat je goed kijkt naar welke waarde er verankerd is in de Ramadan, zoals delen met minderbedeelde mensen. Deze waarde delen moslims én niet-moslims namelijk. Je spreekt beide groepen aan en creëert een groter bereik op het juiste moment. Het is een kwestie van goed de verbindingen zoeken. Bomvol kansen dus!

Volgende column gaat over halalschappen in de supers

In mijn volgende column wil ik de halalschappen in supermarkten onder de loep  nemen. Over die schappen bestaat veel onduidelijk en de ontwikkeling ervan loopt achter. Mocht je iets zien, maak een foto en stuur deze naar Foodmagazine@vakmedianet.nl

Abdelaziz Aouragh is expert op het gebied van moslimmarketing. Hij is auteur van het boek Islamic Branding – Het Mekka Van Kansen. Puresafybranding.com

Reageer op dit artikel