blog

Ondertussen in 020: Fans Tony Chocolonely uit alle windstreken

Column

Ondertussen in 020: Fans Tony Chocolonely uit alle windstreken

Foodmagazine presenteert in ieder nummer een portret over de relatie tussen food en de hoofdstad onder de naam ‘Ondertussen in 020’. In deze uitgave een blik op de onlangs geopende winkel van Tony’s Chocolonely.

Met een goed verhaal over slaafvrije chocolade, het ontwikkelen van bijzondere smaken en een hele goede marketingmachine lukte het Tony’s Chocolonely in relatief korte tijd een hele schare fans achter zich te krijgen. Die fans hadden tot voor kort niet echt een plek om hun liefde voor de chocolade te delen, maar eind oktober is daar verandering in gekomen. In het bedrijfspand aan de Amsterdamse Polonceaukade heeft Tony’s Chocolonely een eigen winkel geopend. ‘Hier staan we direct met onze choco-fans in contact’, zegt Ingeborg van Dam, marketingmedewerker van Tony’s en deze dag voor even kassameisje.

Het verhaal van Tony’s Chocolonely

Van Dam moet net als alle andere medewerkers bij toerbeurt eens per week een paar uur in de winkel staan. Op deze manier wordt iedere medewerker er in getraind het verhaal van Tony’s Chocolonely uit te dragen. En dat kost geen enkele moeite, zegt Van Dam: ‘Dit verhaal zit bij ons in het hart.’

Slaafvrije chocoladereep

Het verhaal van Tony’s Chocolonely begon elf jaar geleden toen Teun van de Keuken voor het televisieprogramma Keuringsdienst van Waarde de vraag stelde of hij een slaafvrije chocoladereep kon kopen. Toen dat niet mogelijk bleek, besloot hij er zelf één te produceren. Het was de eerste aanzet van wat nu een behoorlijk concern is geworden, inclusief een grote fanbase.

tonykaartje

Ook op deze middag is er kort voor sluitingstijd, buiten is het al donker en guur, nog steeds aanloop van mensen. Zo komt een oudere vrouw om vijf voor zes binnengestormd om nog snel even op de foto te gaan voor de chocolademuur. Een moeder en dochter zijn al langer binnen en nemen de tijd om alle smaken te beoordelen. Want dat is het voordeel voor de chocofans: in de winkel mag alles geproefd worden. Puur met gember en citroen, karamel-zeezout, melk en cola, puur met pecan en kokos, puur met merengue en kers, melk-popcorn-discodip, puur-sinaasappel-rozemarijn: voor de chocoladefan is het een walhalla.

Kerstreep bijna uitverkocht

Uit alle windstreken komen ze naar de winkel om zelf eens een kijkje te nemen. ‘Speciaal voor ons komen ze naar Amsterdam toe’, zegt Van Dam. ‘Sinterklaas moet nog in het land komen, maar onze kerstreep is nu al bijna helemaal uitverkocht’, illustreert ze de toeloop, terwijl ze naar het bijna lege rek in de chocolademuur wijst. ‘Eigenlijk wilden we zelf pas later over deze reep communiceren, maar nadat een fan het op internet zette, ging het viral op social media.’ Volgens Van Dam toont het de grote betrokkenheid van de fans bij het chocolademerk. ‘Op hun verzoek verkopen we daarom naast de chocolade ook merchandise, zoals Tiny Tony’s rompers, een Tony’s Chocolonely notebook, drinkbekers en binnenkort een bewaarblik.’

tonytwee

Lees hier de vorige aflevering van Ondertussen in 020: Het sushifestival in de Kromhouthal.

Reageer op dit artikel