blog

Vlog Foodsafari: Keuzestress op winkelvloer

Column

Kim de Smit is eigenaresse van Foodsafari.nl en vlogt iedere twee weken voor Foodmagazine over inspirerende dingen in foodretail.

Vlog Foodsafari: Keuzestress op winkelvloer

Studeren of werken? Kopen of huren? En most important: Netflix of HBO? De keuzes zijn reuze. In de supermarkt is het niet anders: per product staan er zo 8 verschillende soorten in het schap, en dan doe je niets geks. En op basis waarvan kies je dan? Routine, gut-feeling of pas na het uitgebreid bestuderen van het schap? Want dat laatste: that’s me. Ik kan echt per schap minutenlang wikken en wegen, lezen en dan toch weer switchen. Meestal komt het erop neer dat ik zelfs ná de aankoop, nog twijfel. (Ik zit dus al weer lang en breed thuis aan de crunchy-honey-pindakaas-met-nootjes en dan nog te twijfelen of ik niet toch bio-creamy-zonder-nootjes had moeten kiezen…) Raar hoe dat werkt.

Op safari kies ik vaak vooraf voor de groep wat we eten of drinken. (We zijn op avontuur, nietwaar?) En grappig genoeg krijg ik dan vaak te horen: ‘Oh heerlijk om niet te hoeven kiezen!’ En denk eens aan alle mono-concepten die nu booming zijn? We kiezen liever tussen een hele of halve kip in plaats van een uitgebreide menukaart door te spitten. Neem van mij aan: Simplicity is key.

Geen wonder eigenlijk dat de discounters het zo goed doen: de keuze is dan vaak tussen pindakaas met en zonder nootjes en dat is dan ineens een stuk minder lastig. (Tenminste, voor sommigen onder ons. Ik ga waarschijnlijk met beide naar huis!)

Kindjes kiezen trouwens op een heel andere manier. Ik ging met mijn mini-gast-vlogger Eke(9) een rondje door de supermarkt en gaf haar verschillende opdrachten. Ook zij had behoorlijk last van keuzestress!

Kim de Smit is eigenaresse van Foodsafari.nl en vlogt iedere twee weken voor Foodmagazine over inspirerende dingen in foodretail.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels