blog

Abdelaziz Aouragh: De ‘Ramadan Rush’

Column Premium

Abdelaziz Aouragh: De ‘Ramadan Rush’

Abdelaziz Aouragh van PureSafy Branding schrijft over de kansen rond het Suikerfeest. ‘De moslimconsument geeft per transactie ongeveer vijftien keer meer uit aan shopping dan de doorsnee luxe-shopper in Londen.’

Ik herinner me een tweet van een bekende Nederlandse volkszanger die het onbegrijpelijk vond dat er tijdens de ramadan een aparte stelling was voor (bulk)producten, die bij elkaar zijn geplaatst. Maar in zijn beleving ging het kennelijk om een halalschap. Laat me even een aflevering van Mythbusters
nadoen. Zo moet je denken dat de stellingachtige tafel in de super producten als honing en filodeeg – waarschijnlijk om daarmee koekjes te  maken – bij elkaar heeft gebracht. Producten die dagelijks gewoon te koop zijn in de supers, zijn voor die periode even bij elkaar gezet. Ja, je leest het goed: producten die er al jaren gewoon staan. Ik vroeg me meteen ook af: is het gewoon een IQ-probleem, dat hij – die zanger – het niet ziet? Of is het pure onwetendheid? Een bekend fenomeen, waar ik bij de rest van de mensen vooral denk dat het om onwetendheid gaat. Dus, myth busted.

Tajine verrassend en een gegarandeerd succes

De feestdagen staan weer voor de deur en we weten allemaal dat het tijd is om te shoppen. Voorbereidingen voor een feestmaal beginnen nu, op het moment van schrijven, al vorm te krijgen. Recepten worden massaal (online) gedeeld en nieuwe initiatieven zoals de succesvolle start-up Chef Ali, bieden authentieke tajine-maaltijdboxen, mede samengesteld door de bekende 24Kitchen-kok Mounir Toub. En waarom ook niet, hoe tof is het dat straks je gasten een overheerlijke tajine krijgen voorgeschoteld? Verrassend en een gegarandeerd succes!

Wat kunnen we leren van de feestdagen?

Maar wat kunnen we hiervan leren? Dit fenomeen vindt ook op een ander moment in het jaar plaats. We hebben namelijk 30 dagen lang te  maken met de vastenmaand en we kunnen dit niet vaak genoeg herhalen, maar abstinentie tijdens de ramadan betekent niet dat er minder consumptiegoederen worden aangekocht. Het tegendeel is juist waar: er wordt méér gekocht en men is gevoelig voor nieuwe producten. Hebben jullie je nooit afgevraagd waarom de Marokkaanse of Turkse super tijdens de ramadan een (veel) grotere voorraad aanhoudt? Een gemiste kans om met je merk in de inner circle van deze doelgroep te penetreren.

Moslims uit de Golfstaten laten zelfs hun Lamborghini’s overvliegen

Eid ul-Fitr, het Suikerfeest, een must op je Issuekalender. Dan zet Europa, voornamelijk Londen, zich schrap voor de ‘Ramadan Rush’. De term ‘Ramadan Rush’ begint langzaamaan in Nederland zijn vruchten af te werpen. Net voor het Suikerfeest vliegen vanuit de Golfstaten moslims naar Europa om hun ramadaninkopen te doen, vooral luxe producten. Niet alleen komen ze in grote groepen, velen onder hen laten hun auto’s mee overvliegen: Bentley’s, Ferrari’s, Lamborghini’s enzovoort. Londen ziet elk jaar een zeer grote groei in shopping-aankopen, variërend van 20 tot wel 70 procent.

Tweeduizend pond per transactie

De moslimconsument geeft per transactie ongeveer vijftien keer meer uit aan shopping dan de doorsnee luxe-shopper in Londen! Dat komt op ongeveer £2000 per transactie. De totale inkomsten tijdens deze relatief korte periode dat deze consumenten er zijn, is meer dan £200 miljoen! Dit zijn uiteraard behoorlijke kansen voor Nederland. Maar op lokaal niveau hebben we ook te maken met een dergelijk proces, tot aan de P.C. Hooftstraat. Alleen wordt er nog onvoldoende gebruikgemaakt van deze kansen, en daar moeten wij samen verandering in brengen.

Samenwerking met GfK

Daarom was ik erg gecharmeerd van GfK, dat precies de juiste snaar wist te raken. Ik ben vanuit Pure Safy Branding een samenwerking met GfK aangegaan, waarin wij meer inzicht gaan brengen over het shoppergedrag op het vlak van formule- en conceptelementen en ook op productproposities en communicatie. Dit doen we in combinatie met een kwalitatief online onderzoek én een live-experiencedag. Daarmee leggen we een sterk fundament voor formule en categorieplannen die retailers beter op weg kunnen helpen. Laten we eerlijk zijn: we hebben al heel wat kansen gemist, dan is dit een logisch reden om dit initiatief werkelijkheid te maken. Ik ben ook voornemens om mijn ervaringen in mijn columns met jullie te delen. Wat dachten jullie van de inrichting van een halalschap? To be continued…

Mocht je al eerder meer over het initiatief willen weten: het e-mailadres van Pure Safy Branding is mail@puresafybranding.com. 

Reageer op dit artikel