blog

Rembert van Noort: Ik kan het niet alleen

Column

Rembert van Noort: Ik kan het niet alleen

Rembert van Noort zegde zijn baan op en stapte in de online verkoop van levensmiddelen: Rembert.nl. Iedere maand vertelt hij in Foodmagazine waar hij tegenaan loopt.

Wat is het toch, waarover Huub van der Lubbe zingt? Laatst was ik met mijn vrouw naar een optreden van De Dijk. Die band weet zijn boodschap wel over te brengen. En als startende ondernemer in de online versmarkt vraag ik me dan ook af wat ik eigenlijk allemaal nodig heb, wie me daarmee kan helpen én hoe ik het overbreng.

Er moest veel meer worden geregeld

In mijn vorige column beschreef ik al hoe ik met behulp van mijn ambassadeurs tot mijn keuze voor een klapkrat als verpakking kwam. Maar er moest natuurlijk nog veel meer worden geregeld om te kunnen beginnen. Een oud-collega hielp me met het maken van een moodboard. Het eerste transport ging met onze oude VW-kampeerbus met daarachter een geleende aanhanger van mijn schoonvader. De eerste EPS klapkratjes leende ik van een conculega-bedrijf in de buurt. De eerste website werd gebouwd door een buurman, tevens ambassadeur. Voor het maken van een bestelformulier bleek de gratis enquêtetool Google Forms een prima oplossing, ideetje van mijn vrouw. De boekhouding werd ondersteund door de buurman met het accountantskantoor. De juf van de school van mijn kinderen voorzag mijn bedrijfskleding van het logo. Mijn eerste klanten waren vrienden en bekenden. Een zelfstandige worden, is duidelijk iets anders dan alles zelf of alleen willen doen.

Een schakel voegt niet alleen kosten toe, maar ook waarde

Ik ben ervan overtuigd dat ik door mij transparant en open op te stellen nieuwe samenwerkingskansen kan creëren. Een samenwerking die bijvoorbeeld al vanaf de start van mijn bedrijf goed werkt, is die met een gebiedscoöperatie van boeren in de streek rondom Arnhem en Nijmegen. Zij vermarkten gezamenlijk hun producten en koppelen daar distributie aan. Nu zijn er mensen die meteen roepen dat er dan een schakel te veel tussen zit. Maar naast kosten, voegt zo’n schakel ook waarde toe. Omdat ik alleen werk, is het bijna ondoenlijk om zelf al mijn aanvoer in eigen beheer te doen. Ik ben blij, want zij helpen zo bij de logistiek. En zij zijn ook blij, want zij hebben zelf nog geen afzet in de consumentenmarkt. Aanvragen die zij van consumenten krijgen, verwijzen ze nu door naar mij. Zo help je elkaar vooruit, en doet iedereen waarin hij goed is.

Klanten zijn ambassadeurs én adviseurs

Samenwerken met een leverancier is voor de hand liggend. Minder vanzelfsprekend zijn samenwerkingen met concurrenten en klanten. Mijn klanten zijn niet alleen mijn ambassadeurs, zij zijn ook mijn adviseurs. De samenwerking met mijn klanten koester ik. Door hen regelmatig te betrekken in de keuzes waarvoor ik sta, kom ik tot betere keuzes, al blijf ik wel degene die de koers bepaalt. Nu begrijp ik dat dit voor mijn bedrijfsomvang iets overzichtelijker is dan bij grotere bedrijven. Maar de kern is, dat er sprake is van menselijk contact. En niet alleen van analyses van big data of kunstmatige intelligentie. Als je zelf geen klanten spreekt, zorg dan op zijn minst ervoor dat je de medewerkers spreekt die de klanten spreken.

Oplossingen zonder verliezers

In de korte voedselketen waarin ik actief ben, is aanvoerlogistiek een uitdaging. Een mooi voorbeeld van een samenwerking met een concurrent is de aanvoer van de biologische fruitsappen. De fruitteler zit eigenlijk te ver van Arnhem om frequent te kunnen leveren. De oplossing is simpel. Hij brengt de bestellingen voor Arnhem op één adres, dat van een concurrent toevallig, en daar kan ik het weer ophalen. Deze oplossing kent geen verliezers.

Iedereen versterkt zijn eigen missie

De sleutel tot een goede samenwerking is wederzijds respect en wederzijds belang. Je moet elkaar wat gunnen. Samenwerken kan ik het beste met mensen en bedrijven waarmee ik gemeenschappelijke waarden deel. Samenwerken aan een korte voedselketen, met producten die zijn geproduceerd met respect voor mens, dier en omgeving. Door samen te werken, versterkt iedereen de bijdrage aan zijn eigen missie. Het moet goed voelen en het is een kwestie van ‘doen’.

Samen spelen is beter samenspelen

Samenwerken werkt overal. Langs de lijn tijdens een voetbalwedstrijd van mijn zoon van 8 zegt de moeder van een teamgenoot heel treffend: ‘Ik kan zien dat de kinderen die naast het voetbal ook samen spelen, op het veld ook beter samenspelen.’ 

Reageer op dit artikel