blog

Abdelaziz Aouragh: Een broodje (halal) bal

Column Premium

Abdelaziz Aouragh: Een broodje (halal) bal

Abdelaziz Aouragh van PureSafy Branding schrijft over het eerste broodje gehaktbal dat hij at.

Vroeger kwam ik regelmatig bij de Febo, met name voor een patatje en een milkshake. Terwijl ik stond te wachten, kwam er vaak wel een klant die een broodje bal bestelde. En met veel bewondering keek ik naar hoe die grote gehaktbal uit een soort koker werd gehaald. Het leek altijd op dezelfde koker als die waar de satésaus in zat. En de gedachte die ik altijd had, was of zo’n grote gehaktbal wel goed smaakt? En naar wat dan wel? En zo’n grote bal op een broodje, hoe dan?

Mijn eerste broodje bal

Ik kan zeggen: ik snap jullie nu, ik begrijp het. Want ik heb mijn eerste broodje bal mogen proeven, halal natuurlijk en met wat satésaus erbij. Ik snap ook dat je de bal in dikke plakjes snijdt om het evenredig te kunnen delen op het broodje. Ik denk dat ik te gefixeerd was op de term ‘broodje bal’, alsof de bal heel op het broodje blijft. Conclusie: ik snap nu ook waarom men dit eet. Want het was lekker! Nou kan ik niet zeggen het was de beste van Amsterdam, want ik ken er geen ander.

Het moddergooien is begonnen

Het meer willen weten over een broodje bal heeft tegenwoordig veel weg van het meer willen weten over wat de politiek ons gaat brengen de komende maanden. Want het moddergooien is begonnen. En als je echt wilt weten wat welke partij te vertellen heeft, dan hoef je het alleen te proeven en weet je al gauw of het wel of niet smaakt.

Leren van de politiek

Van dat proces kunnen we misschien commercieel iets leren. Daar waar bijvoorbeeld supers geen goed beeld hebben van het consumptiegedrag van moslims of wat ze op foodgebied nog meer kunnen aanbieden. Is het misschien een idee om op stap te gaan en te gaan proeven? Ik weet ook niet of het broodje bal dat ik heb gegeten misschien beter is dan het broodje bal dat niet halal is. Want merkwaardig genoeg krijgt de verkoper van het broodje halal bal, slagerij Kaddour, veel niet-moslims in de winkel en de Febo zit maar een paar deuren verder. Zou je het business hacking kunnen noemen? Een bestaand product anders, beter en misschien efficiënter aanbieden? En vervolgens een bredere doelgroep aanspreken?

Tijd om bij elkaar in de keuken te kijken

Daar waar de mensen verschillen als zwakte zien, kun je juist met het samenbrengen van deze verschillen een universeel geaccepteerd product of concept ontwikkelen. Het is tijd dat we wat vaker in elkaars keuken komen kijken en deze verschillen koppelen aan onze gedeelde waarden.

Abdelaziz Aouragh is expert op het gebied van moslimmarketing. Hij is auteur van het boek Islamic Branding: Het Mekka van kansen.

Reageer op dit artikel