blog

Ondertussen in 020: De Pindakaaswinkel

Column Premium

Ondertussen in 020: De Pindakaaswinkel

Foodmagazine presenteert in ieder nummer een portret over de relatie tussen food en de hoofdstad onder de naam ‘Ondertussen in 020’. In deze uitgave De Pindakaaswinkel.

Alles voor de echte pindakaasliefhebber die op zoek is naar de beste, gezondste en lekkerste pindakaas, luidt de inleidende tekst op de website van De Pindakaaswinkel in Amsterdam. Dat belooft wat. De geur van versgemaakte pindakaas hangt indringend in de piepkleine winkel aan de Czaar Peterstraat. ‘Mijn neef Michiel Vos, bedenker van het concept, woont hier ook gewoon’, vertelt mede-oprichter Bas de Koeijer.

Media doken op De Pindakaaswinkel

Na de start in mei 2016, ging het hard met het concept. Al snel doken diverse media op de pindakaasmakers. Inmiddels is om de hoek een nieuw pand gehuurd: in het woonhuis van Vos past het echt niet meer. Dat blijkt op de vrijdagmiddag dat Foodmagazine de winkel bezoekt. Overal staan dozen met bestellingen, terwijl de neven overleggen welke smaken er die dag nog moeten worden gemaakt.

Niet meer dan pinda’s en olie

Wat de pindakaas van De Pindakaaswinkel volgens de makers bijzonder maakt, is dat er behalve pinda’s en kokosolie geen andere ingrediënten worden gebruikt als basis. De Koeijer: ‘Michiel en ik zijn allebei opgegroeid op een biologische boerderij. We zijn begonnen, omdat iedereen met pindakaas combineert, maar dit niet in een pot bestond.’ Het assortiment bestaat uit tien vaste varianten plus een wisselsmaak. Deze maand is dat rum-rozijnen.

Pindakaasjunkie

Twee klanten kijken ondertussen geïnteresseerd rond. Een oudere buurtbewoonster komt kijken uit nieuwsgierigheid, een jongedame werd door vrienden geattendeerd op het bestaan van de winkel. ‘Ik ben echt pindakaasverslaafd. Ik vind dit een briljant idee.’ De Koeijer ziet het met tevredenheid aan. ‘We willen een glimlach op de gezichten van onze klanten toveren. Pindakaas is daarbij het sleutelwoord. In de winkel willen we een Apple-uitstraling, heel minimalistisch. Het gaat puur om pindakaas.’

Pindakaaswinkel kaartje

Pindabaas als reclame-uiting

‘Pindabaas’, staat op de merchandise-artikelen die de winkel ook verkoopt. ‘Dat is onze enige betaalde reclame-uiting’, legt De Koeijer uit. ‘Soms verkopen we veertig shirts of truien per week. De naam van onze winkel staat er niet op, maar we hopen dat mensen de term Pindabaas associëren met De Pindakaaswinkel.’ Vooralsnog lijkt het met die naamsbekendheid wel te lukken. De producten van de pindakaasmakers zijn inmiddels te vinden ‘van Groningen tot Eindhoven’, zoals De Koeijer het omschrijft. ‘Koffiezaken, bakkerijen, cadeauwinkels, speciaalzaken, dat zijn onze ambassadeurs.’

De Pindakaaswinkel is een initiatief van de neven Michiel Vos en Bas de Koeijer. In mei 2016 ging de winkel open, inmiddels liggen de huisgemaakte pindakaasvarianten in winkels door het hele land.

Reageer op dit artikel