blog

Rembert van Noort: Meer ‘funnies’ nodig in witlof

Column Premium

Rembert van Noort: Meer ‘funnies’ nodig in witlof

Rembert van Noort zegde zijn baan op en stapte in de online verkoop van levensmiddelen: Rembert.nl. Iedere maand vertelt hij in Foodmagazine waar hij tegenaan loopt.

Sinds de start van mijn bedrijf kan ik rekenen op veel bijval. ‘Goed dat je dit doet’, ‘Mooi concept heb je’, ‘Mooi dat je zo maatschappelijk betrokken bezig bent.’ Echt fijn om deze reacties te
horen en te lezen. Mijn Facebookpagina nadert de 500 likes en mijn MailChimp staat op bijna 150 subscribes. Helemaal top, zou je zeggen. Nou deels, want een like is nog geen bestelling.

Mens is vooruitstrevend én conservatief

De mens is schizofreen. Als burger is de mens vooruitstrevend, maatschappelijk betrokken en bewust. Als consument is hij conservatief en eerder prijsbewust dan maatschappelijk. Veel consumenten geven met gemak €5000 extra uit aan een auto met vermogen of snufjes die ze niet nodig hebben; daar hoor je niemand over, of het werkt juist statusverhogend. Als je dat even
omrekent in wekelijkse boodschappen, dan is dat bijna €100 per week. Ik denk dat iedereen je voor gek verklaart, als je vertelt dat je vrijwillig €100 per week meer aan boodschappen gaat uitgeven. Dat is niet statusverhogend, maar dom. De consument kan met zijn dagelijkse boodschappen een grotere invloed op de maatschappij uitoefenen dan met één keer in de vier jaar een vakje rood kleuren, maar maakt daar weinig gebruik van.

Eigen bewustzijn is veranderd

Dit alles is natuurlijk geen nieuw fenomeen, het interessante vind ik dat mijn eigen bewustzijn is veranderd sinds ik ondernemer ben. Als ondernemer verwacht ik andere reacties van klanten dan ik zelf had als consument. Ook ik ben mens en schizofreen. Er is hoop. Als ik mijn bewustzijn kan veranderen, kunnen andere mensen dat ook. De uitdaging is hoe iedereen zover te krijgen, zonder iedereen zijn baan te laten opzeggen om ondernemer te worden. Eerst maar eens thuis oefenen op vrouw en kinderen: ‘Dat trainingspak voor de jongste, waarom hebben we dat bij die online kledinggigant besteld en niet gekocht in de winkel van de sponsor van de vereniging?’ En: ‘Jongens, als jullie mogen kiezen tussen de Minion-vlokken en de Fairtrade-hagelslag, welke koop je dan en waarom?’

Onbewust onbekwaam

Als deze vragen niet worden gesteld, zijn we ‘onbewust onbekwaam’. We zijn ons niet bewust van onze keuzemogelijkheid en kiezen niet echt. We gaan voor de gemakkelijkste oplossing. We staan onderaan de leercurve. Door de vraag te stellen verandert de bewustwording. Vrouwlief bevestigt dat ze er niet bij heeft stilgestaan dat ze naar de sponsor had kunnen gaan, maar vindt wel dat ik een punt heb. Hier schuiven we dus al naar ‘bewust onbekwaam’, de tweede stap in de leercurve. De kinderen kiezen voor een derde variant hagelslag die ook nog op tafel stond, omdat ze die het lekkerste vinden. Als die keuze bewust is, hebben we gewoon verschil van mening, dat kan ook nog. Tot zover het empirisch onderzoek in huize Van Noort.

Funnies in de witlof

Ik moet consumenten dus bewust maken van hun keuzemogelijkheid, of moet ik zeggen keuzeverantwoordelijkheid, en hen ook nog zien te overtuigen van mijn product. Dat moet ik doen in een speelveld met bedrijven die Minion-funnies in hun product stoppen om de hagelslag nog aantrekkelijker te maken voor kinderen. Volgens mij kun je beter ‘funnies’ bedenken voor in de witlof, want dat product heeft bij kinderen veel meer stimulans nodig, lijkt mij.

Voetbal heeft niks met energie te maken

Dan is er ook nog het risico dat, wanneer je als bewust bedrijf te veel aan marketing gaat doen, de mensen vinden dan dat je aan geloofwaardigheid inboet. Zo tuimelt een deel van de achterban van groene stroomleverancier Qurrent over het bedrijf heen, omdat het shirtsponsor van Feyenoord is geworden. Behalve de kleur van het gras, heeft die voetbalclub niets met groene energie te maken, is het commentaar. Dat Minions niks met hagelslag te maken hebben, daarover hoor je dan weer niemand. Tja, een bewuste klant is een kritische klant. Hoe loods ik hier als ondernemer mijn bedrijf goed door? Laatst hoorde ik een marketingdeskundige nog zeggen: ‘Geef je geld niet uit aan aandacht, maar aan aandacht verdienen.’

Reageer op dit artikel