blog

Abdelaziz Aouragh: Halal is juist ook voor de niet-moslim

Column Premium

Abdelaziz Aouragh: Halal is juist ook voor de niet-moslim

Abdelaziz Aouragh van PureSafy Branding schrijft over hoe de communicatie rondom halal anders kan en moet.

Naast al het nieuws wil ik het nu eens hebben over wat ik zelf heb meegemaakt. Wellicht hebben jullie het één en ander gelezen in de media: de bustour, om de ‘Nieuwe Nederlander’ – ik geef toe dat de titel wat beter kon/kan – beter te leren kennen, was een succes. We zijn bij verschillende ondernemingen geweest. Daar hebben we de ondernemers kunnen vragen naar hun motieven, of wat zij denken dat beter kan. Of juist, met de huidige kennis, wat ze willen veranderen. Kortom, zeer inspirerend.

Opvallende gesprekken met succesformules

Opvallende gesprekken – met inmiddels succesformules – waren die met De Goede Burger en HFC. Bij De Goede Burger, een restaurant gespecialiseerd in hamburgers voor de middenklasse, hoger in prijs, maar ook zeker in kwaliteit. Overigens alles halal maar dat wordt niet van de daken geschreeuwd. Juist de kwaliteit speelt een belangrijke rol én gewoon lekker kunnen eten.
Een inspirerend verhaal had de eigenaar van De Goede Burger. Een oer-Hollandse jongen uit Blaricum die veel heeft gereisd en met verschillende culturen in aanraking is gekomen. Wat hem opviel, was hoe makkelijk het in het buitenland is om iets te eten wat voldoet aan de verschillende voorschriften voor verschillende achtergronden. Hij vroeg zich af waarom dat in Nederland – met name de grote steden – zo moeilijk is. Dit was ook de basis van de gedachte om daarin verandering te brengen. Zo ontstond langzaam het idee om het concept van De Goede Burger tot realiteit te brengen. En met succes, binnen 10 maanden waren er twee vestigingen. Sorry, waren er twee vestigingen NODIG om de grote vraag naar een dergelijk restaurant te kunnen bedienen.

Halalsymbool goed verborgen in identiteit

Alhoewel er een subtiel verborgen halalsymbool – na goed zoeken – verborgen is in de gehele identiteit van De Goede Burger, is de eigenaar van mening dat hij het liefst helemaal geen halalsymbool wenst te gebruiken. Halal wordt te veel en te vaak misbruikt voor marketingdoeleinden, werpt hij op. Terwijl het vooral over de integriteit moet gaan. Hij is dan ook van mening, dat klanten je op den duur weten te vinden, maar dat het dan vooral te maken zal hebben met wat je belooft. Oftewel jouw brand promise.

Halal Fried Chicken blijft groeien

Een soortgelijke constatering hebben we bij HFC kunnen vinden. HFC staat voor Halal Fried Chicken. Ook zij zijn binnen paar jaar gegroeid naar meer dan vijf vestigingen en zijn blijven doorgroeien. In tegenstelling tot De Goede Burger, gaat het hier vooral om fastfood in het lagere segment. Dat was ook te merken aan de kwaliteit, maar vooralsnog is de animo groot. Om meer diversiteit te hebben in het aanbod, had dit filiaal een soort van coffee corner, waar ook heerlijke red velvet cake geconsumeerd kan worden. Er waren veel vragen van bustour-
deelnemers aan de manager. Of zij niet-moslims in het restaurant krijgen? Het werd duidelijk dat dit in eerste instantie niet de primaire doelgroep was, maar ook dat de communicatie Halal Fried Chicken, suggereert, dat – wat een bekend misconceptie is – het alleen voor moslims is.

Door informeren meer niet-moslimklanten bereikt

Na het op pad sturen van een aantal medewerkers in de omgeving om meer niet-moslims uit te nodigen, kwamen al snel de eerste klanten binnen. Op de vraag waarom nu wel en toen niet? Men kende het gewoon niet en dacht echt dat het alleen iets voor moslims is. Door te informeren, hebben zij via mond-tot-mondreclame meer niet-moslimklanten weten te bereiken. Heel simpel, maar toch effectief. Waarop ik uiteraard de vraag heb gesteld: ‘Met de kennis die u nu heeft, wat zou u anders doen?’ Heel aarzelend, maar de meeste deelnemers zagen het wel aankomen, werd gezegd dat de naming misschien toch anders had gekund. Met name het halal in de naam.

Bevestiging van wat ik al langer dacht

Eigenlijk een bevestiging van wat ik altijd heb gedacht. En, niet om mijzelf nu op de borst te kloppen maar meer om de ogen te openen van verschillende merken en retailers, dat er genoeg kansen zijn om daar beter op in te spelen. Begrijp me niet verkeerd, effectief het halallabel moeten gebruiken, is vooral een technische overweging. Dat zal altijd blijven bestaan. Maar in de communicatie rondom halal is het toch echt anders. Sterker nog het móet anders.

Reageer op dit artikel