blog

Abdelaziz Aouragh: De ramadan zit vol learnings

Column Premium

Abdelaziz Aouragh: De ramadan zit vol learnings

Abdelaziz Aouragh van PureSafy Branding schrijft over de leegte die achterblijft na het beëindigen van de ramadan.

Het waren wederom lange dagen dit jaar tijdens de ramadan. En hoe je het wendt of keert, na de ramadan blijf je met een soort leegte achter, verlangend naar de volgende ramadan. Tenminste dat is wat ik voel.

Uitglijder van Albert Heijn

Ditmaal waren er genoeg opvallende initiatieven om moslimconsumenten te bereiken. En soms zit er dan ook een uitglijder tussen. Zoals die bij één van de filialen van Albert Heijn (foto onder). Je kunt ervan uitgaan dat die beperkt bleef tot dit ene filiaal, maar het is toch noemenswaardig.

Albert Heijn ramadan

Ik denk ook dat het komt doordat deze kopstelling met de communicatie boven volledig over het hoofd is gezien. Op mijn LinkedIn-profiel is deze afbeelding meer dan 10k bekeken. En er zat in ieder geval één interessante reactie tussen. Namelijk dat alle rumoer die deze afbeelding heeft veroorzaakt op social media, – overigens heb ik deze afbeelding via Facebook binnengekregen – Albert Heijn toch enige publiciteit bezorgt.

Slechte publiciteit kan wel degelijk verkeerd uitpakken

En dat zette mij wel weer aan het denken. Natuurlijk weten we allemaal dat slechte publiciteit ook publiciteit is, maar ik ben het vaak niet eens met de stelling dat het niet echt schadelijk kan zijn. Dit kan soms toch echt wel verkeerd uitpakken. In het geval van Albert Heijn, denk ik dat het een menselijke fout is. En die is hersteld en dat geeft toch een vertrouwd gevoel. Zó vertrouwd, dat je juist boodschappen bij dat filiaal gaat doen. Grappig om dat effect zo mee te maken.

Dringen geblazen bij etnosupers

De Marokkaanse en Turkse supers – ik noem het voor het gemak de ‘etnosupers’ – draaiden op volle toeren. Daar waar de meeste supermarkten op het gebied van vleeswaren, kruiden, groente, fruit, dadels het één en ander te bieden hebben, was het toch afzien. De traffic of footfall ging voor een substantieel deel toch naar de etnosupers. Op basis van mijn eigen waarneming, was het daar toch dringen geblazen. En als je denkt dat het komt door de vierkante meters – etnosupers zijn over het algemeen kleiner dan een doorsnee super – dan denk ik dat je wat
beter moet gaan kijken. Het productaanbod sloot zó goed aan bij de ramadanconsument. Het waren vooral producten die juist niet te koop zijn bij de Nederlandse supers. Denk aan het
bekende Marokkaanse panbroden of Marokkaanse pannenkoeken.

1001 Delights van Lidl

Een ander opvallend assortiment dat wél breder is gegaan, is te vinden bij de Lidl: 1001 Delights. Alhoewel ik niet weet of het halal is – navraag gedaan bij het hoofdkantoor van de Lidl en wachtend op antwoord – zag het er toch zeer smaakvol uit. Lidl is slim omgegaan met het productassortiment. Ook de kwaliteit kan ik (nog) niet beoordelen, maar de strategie gooit hoge ogen. Duidelijke verpakkingen en eindelijk niet alleen de bekende vleeswaren of broodbeleg, maar juist prachtige harrisapasta’s, en ‘echt’ Marokkaans tajine-aardewerk. Maar ook oriëntaals ijs met dadels en kaneel! Naarmate ik meer aan het schrijven ben, krab ik steeds meer achter mijn oren. Het lijkt alsof mijn columns in ieder geval goed worden gelezen door Lidl.

Reageer op dit artikel