blog

Abdelaziz Aouragh: Zoek de verbinding

Column Premium

Abdelaziz Aouragh: Zoek de verbinding

Abdelaziz Aouragh van PureSafy Branding schrijft over hoe mooi en nodig het is om verbinding te zoeken.

De afgelopen maanden staan wat mij betreft in het teken van verbinden. Er is van alles gebeurd. En in veel gevallen is gewoon jezelf zijn en nieuwe mensen willen bereiken, de beste strategie.
Zo heeft MegaStores in Den Haag een heel leuke actie gehouden. Tijdens de ramadan liep een Facebookcampagne: ‘Het is een periode van geven! Wie gun jij een wooncheque?’ De campagne was ook nog eens twee weken op FunX Radio te horen. En wat liep het storm op Facebook, wat was het leuk om te zien hoe mensen elkaar van alles gunden! Ook hier en daar mensen die het aan zichzelf gunden, maar dat waren er niet veel.

Allemaal winnaars

Het allerleukste was een winnaar zoeken. Het was moeilijk om een keuze te maken, in mijn beleving waren het allemaal winnaars. Uiteindelijk kwamen we tot een winnaar. Wat mij betreft een verbindende keuze. Een jongedame van Turkse origine en moslima, die de cheque gunde aan een Nederlandse alleenstaande moeder, niet-moslima, die net een nieuwe woning had, maar niet genoeg budget voor de kinderkamer. Wat was ze blij! Er waren meer soortgelijke gegadigden, maar op een gegeven moment moest er, na een eerste selectie, bijna blindelings worden gekozen. En het moest goed voelen. En dat deed het 100 procent. Tijdens een kookworkshop op het plein van MegaStores reikte niemand minder dan 24Kitchen-chef Mounir Toub de cheque van €2500 uit aan de winnares. Wat een blijdschap en wat een zeer mooie groep mensen die tijdens de uitreiking en workshop aanwezig was. Tussen de 50 en 100 man. Een zeer gevarieerde groep. Mannen en vrouwen van alle windstreken!

Wees origineel, de rest komt later

Wat kunnen we hieruit leren? Je hoeft met verbindende waarde niet bang te zijn een campagne uit te rollen tijdens de ramadan, de grote vraag is hoe je die uitrolt en of je creatief genoeg bent. Wees origineel, laat het toetsen en de rest komt vanzelf wel. Natuurlijk ben ik ook wel eens – spreekwoordelijk althans – op mijn smoel gevallen met een idee dat niet werkt. Sterker nog, vraag eens een succesvolle ondernemer of iemand tegen wie je opkijkt op het gebied van marketing of hij wel eens gefaald heeft en of hij er nou juist lering uit heeft gehaald. Ik denk dat we het antwoord wel weten.

Abdelhak Nouri

En het is recent ook op een ander manier heel duidelijk geworden dat verbinden kan. Een voorbeeld dat meer op maatschappelijk niveau ligt, maar retail heeft in veel gevallen natuurlijk ook een maatschappelijke functie. Ik doel op de tragische gebeurtenissen rondom Ajacied Abdelhak Nouri. Zelfs de harde kern van aartsrivaal Feyenoord liet zijn medeleven zien en kwam
samen. Het mooie was dat er verschillende oproepen online te zien waren, met een duidelijke oproep om meer te doen om meer saamhorigheid te creëren of in ieder geval dat gevoel vast te houden.

Verbinding zoeken voelt goed

En ik denk dat we hier lering uit kunnen trekken hoe wij doelgroepen beter bij elkaar kunnen brengen. Het voorbeeld van MegaStores is een manier. En ook Jamin in Huizen zocht rond het Suikerfeest de verbinding en met succes. De winkel geeft namelijk aan dat zij enkel positieve reacties hebben gehad. En dat er nu wordt gekeken hoe zij dit breder kunnen inzetten in Nederland.
De verbinding zoeken zal de komende jaren cruciaal worden in het bereiken van verschillende doelgroepen. En dat voelt goed, heel goed.

Reageer op dit artikel