blog

Kijken met Kim: Kunst van het storyselling

Column

Kim de Smit is eigenaresse van Foodsafari.nl en vlogt iedere twee weken voor Foodmagazine op inspirerende dingen in foodretail. Deze keer gaat het over storyselling.

Kijken met Kim: Kunst van het storyselling

­­­­Ik zie steeds meer leuke gave brands die een bijzonder of uniek product op de markt zetten. Een niche invult, een specifieke doelgroep bedient of een klein gaatje in de markt opvullen. Deze brands zien er fan-tas-tisch uit. Spelen helemaal in op alles wat nú hip and happening is. Ik bezocht er maar liefst twee deze maand, zowel Hagelswag als de Stoerderij.

Hagelslag met VOC-gevoel

Hagelswag maakt een soort hagelslag met een VOC-gevoel. Zoals onze voorouders het al maakten: met een mes een chocoladereep aan stukken snijden. (Or so i’m told. Maar je ziet het meteen voor je, toch?) Het zit in een echte zeevaardersfles en ze hebben als doel om hagelslag overzees te promoten. Dus alles is gericht op internationaal en toerisme. En dat terwijl het eigenlijk echt een heel gaaf product is om zelf in de keukenkastjes te hebben staan.

Knuffelen met buffels

De Stoerderij maakt onder andere yoghurt, boter en ijs van buffelmelk. Ze hebben 65 buffels voor melk en verkopen ook vleespakketten. (Geen mozzarella trouwens, “das een beetje een open deur” aldus eigenaar Arjan) De producten verkopen ze rechtstreeks via de webshop of tijdens een soort buffel-knuffeldagen. Heel laagdrempelig allemaal.

Directe verkoop aan de consument

Beide bedrijven hebben een supertof design, veel merchandise (tassen, jassen en mokken to the max) en hebben een duidelijke strategie: groot worden door klein te blijven. Directe verkoop aan de consument: no middle man. Op mijn vraag of ze in de supermarkt zouden willen liggen antwoorden ze beide resoluut: Nou nee liever niet. Veel te moeilijk en te onpersoonlijk.

Liever klein blijven

Moeilijk en onpersoonlijk. Das best een beschuldiging, maar ik kon ze eigenlijk geen ongelijk geven. Zul je altijd zien: is er een onderscheidend product op de markt… blijven ze liever klein. Maar dat maakt ze wel extra bijzonder.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels