blog

Abdelaziz Aouragh: Syriërs? Dat zijn consumenten!

Column

Abdelaziz Aouragh: Syriërs? Dat zijn consumenten!

Abdelaziz Aouragh van PureSafy Branding schrijft over het feit dat Syriërs in Nederland behalve vluchteling ook consument zijn.

Heeft de kop u uw wenkbrauwen laten fronsen? Mooi, dat is ook de bedoeling. Maar het is ook een stelling. Het is iets waaraan ik mijzelf ook schuldig heb gemaakt. Denken dat alle – of de meeste – Syriërs alleen vluchtelingen zijn. Het is een soort indoctrinatie die je via het welbekende tv-infuus binnenkrijgt. Maar ik doe het zelf dus ook. Terwijl ik altijd belerend reageer als mensen over mijn achtergrond – moslim en Marokkaan – beginnen. Ik vind dan dat zij wat meer onderzoek mogen doen naar de feiten. En dat het sappige stukje vlees dat de media ons vaak voorschotelen niet altijd volledig klopt of dat er nuance en context ontbreekt. Of zeg maar gerust dat de realiteit erg afwijkt.

Proef op de som

Onlangs heb ik de proef op de som genomen. Als onderdeel van een event ga ik met een groep op retailsafari. Dat houdt in dat ik met verschillende experts retailers bezoek. Eén van de zaken die ik graag met de hele groep wil bezoeken is een Syrische baklavawinkel. Vooraf vraag ik de mensen wat het eerste is dat bij hen opkomt als ik Syriërs noem. En unaniem heeft men het over vluchtelingen. Dus ga ik met de hele groep naar Amsterdam en lopen wij binnen bij Alsham Delights. Een prachtige nieuwe zaak in Syrische stijl, die is gespecialiseerd is in Syrische baklava. Het is een redelijk kleine zaak, dus is hij redelijk gevuld als onze retailsafari binnen is. De eerste reacties zijn heel positief. Mensen vinden de winkel verrassend, wanen zich in oosterse sferen en werpen watertandende blikken naar het prachtig uitgestalde, traditionele gebak. Mooie verpakkingen passend in dezelfde stijl als de baklava.

Eigenaren zijn Nederlandse Marokkanen en Syriërs

De eigenaren van deze zaak zijn Nederlanders van Marokkaanse en Syrische afkomst. Ze hebben zich in eerste instantie erop gericht om een stukje van de baklavamarkt te pakken. Een markt die momenteel wordt gedomineerd door een aantal Turkse retailers. Zoals het bekende Serifoglu, dat inmiddels een vierde vestiging heeft geopend, nota bene een paar honderd meter van Alsham Delights vandaan. Toch weet Alsham Delights een andere ongefaciliteerde doelgroep te bereiken, de Syrische consument. En deze kopen werkelijk kilo’s!

Helft klanten is Syrisch

Interessant aan dit verhaal is, dat de eigenaren van Alsham Delights vertellen dat hun focus lag op de directe doelgroep in Amsterdam, met name mensen met een Turkse en Marokkaanse achtergrond. Hun verwachting was dat mensen met een Turkse en Marokkaanse achtergrond zeker zo’n 50 procent van hun klantenbestand zouden uitmaken. Inmiddels hebben zij dat moeten bijstellen naar 50 procent mensen met Syrische achtergrond. En de andere helft is een mix van verschillende achtergronden. Het blijkt dat de Syrische community veel met elkaar communiceert als het gaat over het vinden van producten die een stukje heritage van Syrië hebben. De smaken van ‘thuis’ zou je kunnen zeggen. En deze community is zeer actief op Facebook, geven de eigenaren aan. Dit is ook voor hen een belangrijk platform om op te adverteren. Zo bereiken ze hun doelgroep tot ver buiten Amsterdam, zelfs over de grens in Duitsland en België.

Smaken van thuis

Ik denk dat er wel soortgelijke zaken zijn binnen een bepaalde straal in bepaalde regio’s, maar dat de benaming, de kwaliteit en de uitstraling van Alsham Delights ervoor zorgt dat Syriërs de moeite nemen om daar de smaken van ‘thuis’ te kopen. Alles wordt versgebakken, mooi verpakt en er is goede service. Niet voor niets sluit de hele groep, die afgezien van twee Belgen volledig autochtoon is, de retailsafari af met het kopen van heel wat Syrische baklava. Wellicht een idee om je omzet te verhogen in bepaalde supermarkten? De consumenten daarvoor zijn er en ja, die zijn voornamelijk Syrisch. Maakt dat wat uit?

Reageer op dit artikel