blog

Mark Soetman: Iedere supermarkt zijn eigen bloggende fantast

Column

Twee jaar nadat Albert Heijn blogster Rens Kroes alle ruimte gaf om de grootst mogelijke onzin uit te kramen in Allerhande – toch het meest gelezen voedingsgerelateerde blad van Nederland – heeft Ekoplaza een ambassadrice en blogster gevonden in de vorm van ex-roeister Janneke van der Meulen.

Mark Soetman: Iedere supermarkt zijn eigen bloggende fantast
Foto: Foodmagazine

Ze heeft Human resource management en Finance and investments gestudeerd aan Erasmus University Rotterdam, dus het is logisch dat ze nu twee boeken heeft geschreven over voeding. Nietwaar?

Zelfverzonnen waarheden

Waar Rens Kroes van Albert Heijn de ruimte kreeg om haar suikervrije recepten met ahornsiroop en honing te promoten, een glas citroensap in de ochtend als happy start neer te zetten en af en toe een kopje modder om te ontgiften als tip toe, komt van der Meulen met zelfverzonnen waarheden als ‘Met onze anatomie, die erop is ‘gebouwd’ voornamelijk fruit te eten aangevuld met bladgroen, kruiden, kiemen, zeewier en noten, brengen we met iedere hap dier ons lichaam direct schade toe.’ En ook Janneke beweert met droge ogen dat suikers in fruit toch ècht wel gezond zijn in tegenstelling dat de Grote Boze Raffinagesuikers. O, en ‘vet in een cel is als kauwgom in een sleutelgat’, waarmee ze wil aangeven dat vet in een dieet een directe link heeft met vetopslag in het lichaam. Het zijn maar een paar opvallende voorbeelden, er zijn er meer. Bewijs? Dat hoeft niet. Ze voelt dat het zo is. Right.

In- en intriest

Ik zou er om kunnen lachen, ware het niet dat het zo in- en intriest is dat serieuze partijen hun heil zoeken bij dit soort piepjonge fantasten. Wat denken ze ermee te bereiken? Albert Heijn kreeg zoveel respons op de Allerhande van september 2015 dat ze moesten rectificeren en daarbij hun eigen standpunt moesten verduidelijken. Je zou anders zomaar kunnen denken dat Appie de nonsens onderschreef. Maar waarom heeft Allerhande het überhaupt geplaatst? Het kan toch geen verrassing zijn geweest dat er stevig op zou worden gereageerd? Dus is het de vraag wat de publicatie Albert Heijn heeft gebracht. Is het merk er hipper door geworden? Eigentijdser? Heeft AH meer aansluiting bij jongere generaties? Ik waag dat sterk te betwijfelen. Onzin brengt verbolging, geen erkenning.

Zwakzinnig geklets

Voor Ekoplaza geldt hetzelfde, ware het niet dat hun blog niet door 4,5 miljoen mensen wordt gelezen. Maar waarom beste Ekoplaza, laten jullie dit zwakzinnige geklets toe op jullie eigen site? Denken jullie werkelijk dat er promotionele waarde zit in een goed uitziende vrouw van mid-twintig die zonder aantoonbare kennis ongefundeerde en onbewezen claims doet? Misschien zouden jullie, Ekoplaza en Albert Heijn, de echte kennis op dit vlak wat meer ruimte moeten geven op jullie platforms. De Jaap Seidells, Martijn Katans en Hanno Pijls van deze wereld. Toegegeven, ze zijn ouder dan 24, hebben geen wapperende blonde haren of 100.000 volgers op Instagram en zijn in het algemeen misschien wat minder sexy om naar te kijken. Maar daar staat tegenover dat ze weten waarover ze praten en dat kun je niet zeggen van jullie huidige keuzes.

Wekelijkse nieuwe voedselbloggers

Volgens de mensen mét kennis valt het allemaal wel mee met de gevaren rond Rens Kroes, The Green Happiness en andere kuldiëten. Omdat de soep nooit zo heet gegeten wordt als die wordt opgediend. Anders gezegd: niemand houdt zich volledig aan de regels. Maar is dat een reden om er maar niet meer op te reageren? Het feit dat er bijna wekelijks nieuwe voedselbloggers opstaan met hun zelfverzonnen kennis is een teken aan de wand. Er is behoefte aan meer duidelijkheid en die wordt op dit moment niet gegeven. Ten dele komt dat omdat er te laat wordt gereageerd op allang bestaand voortschrijdend inzicht (de rol van vetten en cholesterol). Voor een ander deel is het de snelheid waarmee het inzicht voortschrijdt. Nog een stuk kun je vinden in de saaiheid van de antwoorden (‘Het is een kwestie van maathouden, er bestaat geen superfood of superdieet’) van de wetenschap en als laatste de vaak ontwijkende reacties van wetenschappers als hen wordt gevraagd te reageren. Uitzonderingen daargelaten. Het laat zoveel ruimte dat daarin de onzin welig tiert.

Mark Soetman is expert op het gebied van duurzaamheid.

@Soetman

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels