blog

Abdelaziz Aouragh: de draai van 180 graden

Column

Abdelaziz Aouragh: de draai van 180 graden

Abdelaziz Aouragh van PureSafy Branding schrijft over de draai van 180 graden die bedrijven vaak maken nadat ze een duidelijk beeld hebben gekregen van islamitische klanten.

Het nieuwe jaar wil ik graag beginnen met mijn ervaringen sinds ik voor Foodmagazine ben gaan schrijven. Wat mij is opgevallen zijn de vele positieve reacties en concrete stappen die er zijn genomen om een beeld te krijgen bij consumenten met een islamitische achtergrond. Daarbij kun je zeggen dat er vaak niet stil is gestaan bij het feit dat dit inderdaad ook consumenten zijn. Alleen bestaat er ook een beeld dat je je ’aanpast’ aan deze consumenten, wat natuurlijk een kulverhaal is. Het gaat om bestaande en/of nieuwe producten die een groep consumenten nog niet hebben bereikt. ALLE doelgroepen worden op een bepaalde manier aangesproken, waarom deze dan niet? Om een voorbeeld te noemen: elke marketeer weet dat communicatie van een en hetzelfde merk kan verschillen tussen Nederland en België. Dus zo gek klinkt dit niet. Na uitleg en concrete voorbeelden zie je ook vaak dat bedrijven 180 graden gaan draaien.

‘Ik werd helemaal leeggezogen’

Ik heb ook (overigens al heel lang) te maken met de categorie ‘brainpickers’. Op zich een compliment, maar ook jammer dat er kennelijk zo een tekort aan creativiteit is. Ik ben eens een keer helemaal leeggezogen en ik wist donders goed waar zij mee bezig waren, maar ik was gewoon benieuwd wat ze ermee gingen doen. En ja hoor, een tijd later kwam de vraag of ik vrijblijvend kon adviseren met een uitdaging waar ze mee zaten. Uiteindelijk, na weer een aantal ‘brainpickmomentjes’, heb ik ze ermee geconfronteerd. Wat bleek, de medewerker heeft minder bevoegdheden om een opdracht te geven dan gedacht, en aan de achterkant zit een ander bureau dat informatie probeert los te krijgen. Om zo over andermans rug toch weer de opdrachtgever tevreden te stellen. Een doorn in het oog van de meeste zelfstandige creatievelingen, met name diegenen met een bepaald specialisme.

Laat je als medewerker niet piepelen

Een wijze les in deze is dat je je als medewerker van een (grotere) organisatie niet moet laten piepelen. Heel simpel: laat het betreffende bureau maar zelf contact opnemen en die kennis inkopen. De opdrachtgever zal dan misschien zelfs nog tevredener zijn? Dit is een mentaliteitsprobleem, het is overigens ook een minderheid die aan dit soort praktijken doet. Weliswaar in alle lagen van een organisatie en alle formaten. Maar toch een minderheid, vaak ook uit onzekerheid. Bewust of onbewust dringt dit mentaliteitsprobleem door tot in de core van de opdrachtgever. Alleen uit het zich anders bij de opdrachtgever. Die is dan meer terughoudend om een dergelijke doelgroep aan te spreken. Die heeft te maken met andere minderheden, die zich vooral op social media kwaad maken over van alles en nog wat. Het zijn ook vaak de hardste schreeuwers, omgeven met behoorlijk wat negatieve energie.

‘Bedrijven moeten stevig in hun schoenen staan’

Ik heb meer dan eens gesprekken gevoerd met mensen die dit soort – vaak haatdragende – ideeën hebben. En wat mij vaak is opgevallen, is dat de bronnen die ze aanhalen hetzelfde type mensen zijn. Of ze baseren hun ideeën op de ervaring van een persoon. Terwijl blijkt dat wanneer wij de authentieke bronnen erbij halen, zij daar vaak geen weet van hebben. En je kunt het met elkaar eens of oneens zijn; toch zit een draai van 180 graden er vaak in.

Niet negeren, maar analyseren

Bedrijven moeten gewoon stevig in hun schoenen blijven staan en vooral NIET negeren, maar analyseren. Het zal je doen verbazen dat in welke mate hetgeen waar deze mensen allemaal voor staan, wordt gedeeld door heel wat doelgroepen. Laat ik het zo zeggen, en ik zal wel weer van die fijne verwensingen via Twitter ontvangen: deze mensen zijn Halal-er dan ze denken! 

Abdelaziz Aouragh is expert op het gebied van moslimmarketing. Hij is auteur van het boek Islamic Branding: Het Mekka van kansen.

Reageer op dit artikel