blog

Kijken met Kim: Food kan wat leren van fashion

Column

Kim de Smit is eigenaresse van Foodsafari.nl en vlogt iedere twee weken voor Foodmagazine op inspirerende dingen in foodretail. Deze keer bekijkt ze hoe Rib.Eye/Steak in Rotterdam Generation Z aan zich bindt.

Kijken met Kim: Food kan wat leren van fashion

Doelgroep. Hele boeken zijn erover geschreven, maar hoe blíjven ze je doelgroep?

Als je ‘the Silver Generation’ als doelgroep hebt, gaat het nog wel. 50+ers zijn wat loyaler. Als zij ergens tevreden over zijn, kopen ze daarna weer bij je. Maar als ze ontevreden zijn, komen ze nooit meer terug. Game over.

Als je Generatie Z – kort gezegd alles onder de 22 – als doelgroep hebt, heb je het pas echt lastig. Ze zijn megadigitaal, lezen alleen nog de samenvatting en kiezen hun eigen community. Laten zich vooral nergens toe dwingen. Generatie Z gooit iedere ervaring direct in haar tijdlijn, negatief of positief. Voordeel is wel: je mag fouten maken. Als je het maar leuk en persoonlijk oplost.

Ik kwam op safari een gaaf voorbeeld tegen van een kledingwinkel die deze generatie heel sterk aan zich weet te binden: de Rib.Eye.Steak in Rotterdam. De fun-factor hebben ze op geniale wijze toegevoegd: alles is in supermarket-stilo. Daarnaast staan er door heel de winkel iPads-op-stokjes waarop je meteen kunt zien wat de online voorraad is. Als het niet in de winkel hangt, heb je het alsnog morgen in huis. Very online dus, iets wat Generatie Z zelf ook is.

Ook kun je lekker chillen in een soort barretje. Hier kun je je social media checken en natuurlijk weer de webwinkel op. Je krijgt een colaatje en een praatje, kortom: voor de winkel klantenbinding en de Gen-Z’er kan een tussenuur vullen.

Tot slot hebben ze een bijzondere manier om de fashionvoorlopers aan de winkel te verbinden: ze worden member van de buyersclub. Een select groepje Rotterdamse fashionisto’s die mee mogen bepalen wat er in het schap ligt. En het beste nieuws is dat je er ook sneakers mag passen als je níet tot de doelgroep behoort: en diep van binnen voelen we ons allemaal toch nog 22?

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels