blog

E-commercebrief: staat de dominante positie van supers op het spel?

Column

Op 27 juni organiseren Twinkle en Distrifood het congres Food & E-commerce. Een briefwisseling tussen Arjan van Oosterhout en Joep Meijsen verschijnt tot die tijd in zowel Twinkle als Foodmagazine.

E-commercebrief: staat de dominante positie van supers op het spel?
Foto: Shutterstock

Beste Joep,

We gaan iets nieuws doen samen, leuk! Een congres over e-commerce en food, een terrein waarop heel veel gebeurt momenteel. Nederlanders besteden wekelijks méér aan food dan aan non-food, het online marktaandeel is nog beperkt, de huidige groei veelbelovend, de kansen daarmee enorm.

De aanbieders komen van alle kanten: de supermarkten, jou goed bekend, storten zich met wisselend succes op online, maar ook uit de internethoek komen nieuwe spelers. Denk Picnic, denk HelloFresh, denk Amazon. Allemaal doen ze een beroep op het ‘maagaandeel’ en het budget van de klant. Dan heb ik het nog niet gehad over fabrikanten en wat zij doen of zouden kunnen doen online. Gaan zij de supermarkten overslaan om direct aan klanten te verkopen?

Wat denk jij? Staat de dominante positie van supermarkten wat betreft de dagelijkse boodschappen op het spel?

Ik hoor van je!

Groet,
Arjan

Beste Arjan,

Supermarktketens in Nederland hebben de omzet, de marge en de logistiek om op het gewenste moment stevig in de aanval te gaan en hun maagaandeel te beschermen. Vooralsnog is het echter niet in het belang van de traditionele supermarkt om deze markt heel snel te laten groeien. Het huidige businessmodel is feitelijk uitgevonden omdat dit het meest efficiënte model voor de distributie van
levensmiddelen is. Breng producten naar een centrale locatie en laat klanten zelf hun order picken. Daardoor kan de branche met extreem lage marges toch zeer winstgevend zijn.

Dat is met online verkoop een stuk lastiger. ‘Nu verzamelen we in de winkels tegen bepaalde bezorgkosten. Dat is verlieslatend en dat blijft ook zo. Dat geldt overigens ook voor distributie uit een e-dc. Het gaat erom dat je een beheerste groei laat zien van e-commerce’, zo vertelde topman Jan Brouwer van supermarktketen onlangs nog in Distrifood. Kortom, door de ommezwaai van winkelomzet naar online omzet maken supermarkten van goede omzet slechte omzet. Vandaar dat het in hun eigen belang is om niet té hard te groeien.

Hoe moeilijk het is om met de online verkoop van levensmiddelen geld te verdienen, blijkt uit de ervaringen van Albert Heijn. Als James Telesuper is AH al sinds eind jaren tachtig, toen nog via het al lang vergeten Viditel, online actief. Dat heeft ze een dominante marktpositie in online boodschappen opgeleverd, maar alleen in een groot marktgebied als Amsterdam is het naar verluid daadwerkelijk een winstgevende activiteit. De verliezen bij een partij als HelloFresh lopen ook nog altijd op.

Voorlopig hebben supermarkten meer te vrezen van online foodservice. Denk aan de talloze brommertjes en elektrische fietsen die onderweg zijn na margerijke bestellingen bij partijen als Thuisbezorgd en Deliveroo. Dat is op dit moment een forsere bedreiging voor het maagaandeel dan een partij als Picnic.

Met vriendelijke groet,
Joep

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels