blog

Abdelaziz Aouragh: kiezen, kiezen, kiezen en dan formeren

Column

Abdelaziz Aouragh: kiezen, kiezen, kiezen en dan formeren

Abdelaziz Aouragh van PureSafy Branding schrijft over hoe een halalschap eruit moet zien en hoe zo’n schap moet heten.

Nee, dit is geen politiek betoog. Als we kijken hoe er naar categorieën wordt gekeken in de supermarkten, lijkt het vaak op iets wat zich ook in de politiek zou kunnen afspelen. Een zoektocht waar ik mij graag mee bezighoud. Omdat je in die zoektocht vaak dingen tegenkomt, die je niet had verwacht of die juist heel verfrissend zijn.

Zoals de meeste lezers van Foodmagazine misschien al weten, is er een samenwerking tussen ons bureau Pure Safy Branding en GfK. En staat er voor woensdag 19 april een event
gepland. Maar we willen méér doen dan alleen relevante data genereren. We willen ook weten hoe het realtime werkt. Zodoende zijn we samen met GfK Norm al een tijdje aan de slag om straks de supers een handje te helpen met hoe het ‘halalschap’ er eigenlijk uit hoort te zien. En ook of de benaming van een dergelijke categorie (halal) anders moet zijn, of misschien ook helemaal niet.

En, hoe om te gaan met je schap tijdens feestdagen of tijdens de ramadan. Of de vraag waarom het ramadanschap bij de Albert Heijn is gesneuveld.

Kortom: veel vragen die al deze jaren onbeantwoord zijn gebleven.

Ga ik ze nu kant-en-klaar aan je geven? Nee, dat dacht ik niet. Want er moeten keuzes worden gemaakt. Dan heb ik het niet alleen over producten, maar ook over de supers, die zelf proactief moeten gaan kijken hoe zij dit kunnen verbeteren. En niet alleen topdown aansturen, maar ook luisteren naar de mensen op de ‘vloer’ die waardevolle suggesties hebben, zoals de vraag naar bepaalde producten in hun winkels, vanwege geografische redenen misschien. En dit zijn zaken die redelijk simpel kunnen worden opgepakt.

Maar net als bij een formatieproces, moeten er compromissen en afspraken worden gemaakt.

Een heel goed startpunt zou kunnen zijn om tijdens de ramadan en net voor het Suikerfeest toch te kijken of er een beter tijdelijk schap kan worden gerealiseerd. Met een beter en goed doordacht plan. Want het kan niet zo zijn, dat er hoge consumptiepatronen zijn tijdens dit soort momenten, maar dat daarop niet adequaat wordt gereageerd. Ik denk dat dat het goed is
geweest dat er bij bepaalde supers zoals Albert Heijn, bepaalde schappen niet zijn gelukt, zoals het ramadanschap, want dat laat juist zien wat je níet meer moet doen, en hoe je het beter kunt doen.

En vooral de verbindende factor zal belangrijk zijn. Daar bedoel ik mee dat het een uitgelezen kans is om juist groepen consumenten met verschillende achtergronden bij elkaar te brengen in een categorie waar mensen met bepaalde (kern-)waarden elkaar vinden en elkaars keukens appreciëren. 

Reageer op dit artikel