blog

Kijken met Kim: Trendsignalen

Column

Kim de Smit is eigenaresse van Foodsafari.nl en vlogt iedere twee weken voor Foodmagazine op inspirerende dingen in foodretail. Deze keer gaat het over trendsignalen.

Kijken met Kim: Trendsignalen

Voor mijn werk heb ik het regelmatig over trends. Eigenlijk ook als het niet voor mijn werk is: random strangers verveel ik met verhalen over de nieuwste foodhypes of grotere technologische ontwikkelingen. I’m a geek. Ik hoef de woorden ‘Generatie Z’ maar te horen en ik ben los.

Ik kom dan ook best wel veel mensen tegen die trends maar vage shizzle vinden. Mistige blabla. Ik snap dat wel: het is ook niet altijd even consequent wat er over trends wordt verteld. En dat komt omdat bij iedere trend ook een tegentrend is. What goes up must come down, het leven is niet altijd zwart/wit en meer van dat soort termen. Bij trends is eigenlijk niets goed of fout. Trends are messy. Ze overlappen. Ze blijven eigenlijk nooit echt goed binnen de kaders, those bastards. Het is een spaghetti van trendsignalen en de trendwatcher maakt daar een lekkere pasta van met een eigen sausje. (En bij sommige sausjes is er weinig transparantie over de ingrediënten, daar kan ik het wel mee eens zijn…)

Maar als je daar eenmaal doorheen kunt kijken dan wordt het pas echt leuk. Dan ga je verbanden zien. Linkjes leggen en vooral: kansen zien. Weten waarop je moet inspelen met nieuwe producten, diensten of concepten.

Grote trends zijn cross-sectoraal zichtbaar. Dus ook buiten food zijn er heel gave initiatieven waarbij je binnenloopt en denkt: nailed it. CityHub in Amsterdam is zo’n plek. Binnen de hospitality een upcoming concept en megapopulair bij de jonge reizigers. Ze combineren twee grotere trends: Technologie en écht persoonlijk contact met locals. Juist de combo van deze grote trends maakt dat ze dan weer heel sterk staan tegen het Airbnb-geweld waar de gehele hospitality nu mee worstelt.

Reageer op dit artikel