blog

Mark Soetman: Wie bepaalt of de markthal een success of blamage is?

Column

Deze week werd ik weer gebeld. Of ik ook vond dat de Markthal in Rotterdam een blamage was geworden? Ik twijfel op zulke momenten altijd of ik moet antwoorden, ik heb immers zelf meegewerkt om het project tot een succes te maken.

Mark Soetman: Wie bepaalt of de markthal een success of blamage is?
Foto: Foodmagazine

Eind 2013 werd ik benaderd door Provast om hen te helpen met het verhuren van de stands. Ze liepen tegen de grenzen van hun eigen netwerk aan. Een plattegrond van de hal met daarin kleuren – blauw voor vis, rood voor vlees, geel voor kaas en brood, groen voor agf – die aangaven hoe het branchepatroon eruit moest komen te zien. Vrijwel de hele hal moet een uniek versplein worden. Voor zowel de kleine als de grote beurs, met ertussen door en in de ‘plint’ (de onderzijde van de boog zelf) ruimte voor wat andere winkels en horeca. Ambitieus, maar haalbaar dacht ook ik toen.

Te groot risico

Op zijn minst honderd verschillende bedrijven en leuke – vaak lokale – startups heb ik gesproken over de Markthal. Uiteindelijk heb ook ik maar drie stands kunnen verhuren omdat de meeste ondernemers in vers het een te groot risico vonden. Niet zozeer door de in de pers vaak aangehaalde hoge pachten (dat valt reuze mee), maar door de openingstijden. Wanneer je in je uppie worstjes draait en verkoopt, dan is een tweede winkel met 70 openingsuren een forse personeelsinvestering. Heel begrijpelijk. Heel jammer. Uiteindelijk heeft Provast eieren voor zijn geld gekozen, de horeca stond al maanden op de deur te bonzen. Om te voorkomen dat er bij opening te veel leeg zou staan is die deur opengegaan. Heel begrijpelijk. Heel jammer?

Records, maar toch onvrede

We zijn nu 2,5 jaar verder. De Markthal ontvangt 7,7 miljoen bezoekers per jaar, wint wereldwijd prijzen en breekt records. Alleen de Efteling telt meer bezoekers. Toch is er onvrede. De versstands hebben het moeilijk. Recent gooide zelfs het vermaarde FFF de handdoek en moest de Wereld van Smaak faillissement aanvragen.

Meer een toeristische attractie

Er is ruzie tussen de nieuwe Franse eigenaar en de standhouders over het te voeren beleid. De Fransen willen dat de Markthal coûte que coûte een vershal blijft of opnieuw wordt. Dat kalf is verdronken. Het is een horecasucces nu en dat laat zich niet meer dwingen. Doordat er van het begin af aan te weinig versaanbod (en te veel horeca) was en de Markthal meer dan een markt een toeristische attractie bleek, ontbrak het er aan mensen met boodschappenlijstjes en werd de groenteboer overladen met selfies
makende toeristen uit binnen- en buitenland. En die willen – denk aan uzelf als u in Lyon of
Malaga over de markt loopt – best wat eten en drinken, maar kopen geen aardappelen of verse vis. Koffie, ijsjes, broodjes kebab en glazen wijn vieren hoogtij.

Schuldige zoeken onnodig

Het klopt dat de Markthal er anders is uit gaan zien dan ontworpen. Nou en? Daarvoor zijn logische oorzaken aan te wijzen. Maar de Markthal is wel degelijk een succes. 7,7 miljoen bezoekers per jaar die hun geld uitgeven aan horeca kun je niet wegzetten als een blamage. Het zoeken van een schuldige is daarom mijns inziens onnodig. Wel is het triest voor de ondernemers die hiervan de dupe zijn. Te meer omdat het hen onmogelijk is gemaakt om mee te gaan in de heersende trend.

Het is dagvermaak

Hopelijk ziet de Franse verhuurder snel in dat de koers allang vast ligt en geeft het de resterende ondernemers de ruimte om zich te ontwikkelen. Laat de slagers ook broodjes aanbieden. De fruitstands smoothies en crêpes. Laat ze gaan. Dan kan het succes dat er nu is zich ontwikkelen in een logische richting: dagvermaak. Want dat is het. 

Mark Soetman is expert op het gebied van duurzaamheid.

@Soetman

Reageer op dit artikel