blog

Ondertussen in 020: AH Schiphol

Column

Foodmagazine presenteert in ieder nummer een portret over de relatie tussen food en de hoofdstad onder de naam ‘Ondertussen in 020’. In deze uitgave de Albert Heijn op Amsterdam Schiphol Airport.

Ondertussen in 020: AH Schiphol

Het is zaterdagmiddag en de rijen bij de kassa’s van de Albert Heijn op Schiphol zwellen aan. Bedrijfsleider Sjakko van Duijn kijkt er niet van op. Integendeel, de rijen waren tot voor kort heel wat langer. ‘Tot aan de ingang van de winkel.’ Dankzij de uitbreiding van het kassapark behoort dat tot het verleden. ‘We hebben onlangs het aantal zelfscanpalen verdubbeld en er is een mandjeskassa bijgekomen.’ Van Duijn, sinds een half jaar aan het roer van de vestiging op Schiphol, weet dat er in de loop der tijd heel wat veranderd is aan de winkel. Zo is er bij de ingang plek ingeruimd voor presentaties met kazen en stroopwafels, is de afdeling salades onder handen genomen en zijn verschillende non-food artikelen uit het assortiment gehaald. ‘En ik wil nog veel meer gaan uitpakken met belegde broodjes.’

Best practice volgens Waitrose

De dynamische supermarkt trekt volop de aandacht van het hoofdkantoor. Én van buitenlandse  ketens. ‘Delhaize, maar ook Waitrose. Die hebben belangstelling voor een dergelijk concept in de UK. Zij noemen ons de best practice in Europa.’ Van Duijn, 30 jaar oud, werkt al de helft van zijn leven voor de marktleider. Voor Schiphol was hij actief in winkels in Hillegom en Utrecht. Het verschil met die vestigingen is de complexiteit. ‘Deze winkel moet altijd perfect zijn, want je staat continu in de picture. Hier komen tussen de 10.000 en 12.000 klanten per dag. Op een locatie als Schiphol moet je als winkel een bepaalde glamour uitstralen.’ En dat wil Van Duijn het liefst op ieder moment. ‘In de ochtend is het hier zo strak als een museum. In de avonduren zie je echter de gaten in de schappen. Daar zijn we mee bezig hoe we dat gaan aanpakken.’

Beveiligers en medewerkers

De flexibiliteit van de medewerker is dan ook essentieel. ‘Iedereen wordt elke week gerate met een cijfer. Service is heel belangrijk. De zelfstandigheid van het personeel is een vereiste, want er gebeurt hier altijd wat.’ Bijvoorbeeld winkeldiefstallen. ‘We houden gemiddeld drie mensen per dag aan. Dat is heel erg veel.’ Winkeldieven op kantoor vasthouden, dat is in de vliegveldshop niet het geval. ‘De marechaussee zit om de hoek en de beveiligers van Schiphol (in gele hesjes talrijk aanwezig, red.) spotten een winkeldief nog eerder dan dat wij dat doen.’ Van Duijn ziet zichzelf de komende jaren AH Schiphol aansturen. ‘Ik vind het leuk om een jaar of drie in een winkel te staan. Het werk is heftig, je moet veel bijhouden. Ik kan me zo voorstellen dat je dit geen tien jaar volhoudt.’

Reageer op dit artikel