blog

Kijken met Kim: Verhalen vertellen

Column

Kim de Smit is eigenaresse van Foodsafari.nl en vlogt iedere twee weken voor Foodmagazine op inspirerende dingen in foodretail. Deze keer gaat het over verhalen vertellen op de winkelvloer.

Kijken met Kim: Verhalen vertellen

Urban farms vervullen een duidelijke behoefte van de stadsbewoner: weten waar ons eten vandaan komt en het liefst zo lokaal mogelijk. Daarnaast is het vaak kleinschalig en dus lekker persoonlijk. Win-win-win-win dus. (zoveel ‘win’-s kun je niet tegenhouden, zelfs al vind je het een beetje geneuzel in de kantlijn. The people get what the people want)

Hyperlokaal doet het goed

En er zijn idioot veel variaties: imkers, groentetelers, kippenboeren, tosti-boerderijen en ga zo maar even door. De trend is misschien allang over zijn piek heen, maar de behoefte blijft bestaan, zowel bij de consument als bij de horeca. Hoe dat komt? Het verhaal is gewoon way too good to tell. Het idee dat je honing/sla/vis/kruiden/tomaten/kip of zelfs varken eet wat superminikleinschalig is geproduceerd en óók nog eens hyperlokaal, (en het liefst nog rechtstreeks van het dak) tsja, dat verhaal doet het erg goed op de menukaart. Hoe transparant wil je iets hebben?

Beleving komt om de hoek kijken

Gek genoeg brengen dit soort initiatieven de shopper op de supermarktvloer niet altijd in beweging. Retail probeert soms de oversteek te maken naar de primaire sector en kweekt bijvoorbeeld al zelf kruiden op de winkelvloer, maar het gevoel is anders. Commerciëler, misschien wel. Minder persoonlijk. Komt toch die stomme beleving weer om de hoek kijken, die net iets te vaak uit de vingers van retail glipt. Floep, daar gaan de shoppers, op naar de horeca. Verhalen vertellen is een vak apart geworden, waar in horeca steeds meer tijd voor wordt gemaakt. Gastheren en –dames kunnen je ganz alles vertellen over de gerechten en de herkomst.

Inspirator op de winkelvloer

Misschien tijd voor een echte verhalenverteller op de winkelvloer? Een ‘inspirator’ die je kan vertellen over de prachtige producten die in het schap liggen, waar ze worden gemaakt en hoeveel liefde erin zit? Leveranciers hebben meestal een prachtverhaal worth sharing. Hoe cool om dát echte verhaal eens op de winkelvloer te (laten) vertellen!? Het is dat ik het al druk genoeg heb…

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels