blog

Webcorrespondentie: de rol van gadgets

Column

Twinkle en Distrifood hielden op 27 juni het succesvolle congres Food & E-commerce. Een briefwisseling tussen Arjan van Oosterhout en Joep Meijsen verscheen tot die tijd in zowel Twinkle als Foodmagazine. Dit is de laatste brief in de huidige serie.

Webcorrespondentie: de rol van gadgets
Foto: Shutterstock

Hallo Arjan,

Albert Heijn test de Hiku in Nederland. Daarmee kunnen consumenten hun boodschappenlijstje inspreken of hier producten op plaatsen door ze te scannen. Amazon heeft met zijn Amazon Dash een soortgelijke tool. Denk jij dat dit soort gadgets de transitie van de fysieke naar de online supermarkt gaan versnellen en wat zijn op dit moment de belangrijkste andere technische ontwikkelingen die de online foodverkoop een impuls gaan geven?

Groet,

Joep

______

Hoi Joep,

Je vraag doet me denken aan de koelkast die zelf melk bestelt. Een fascinerende futuristische feature die in de Wondere Wereld van Chriet Titulaer (God hebbe zijn ziel) voorbijkwam. Jaren tachtig was dat. Ik meen dat ik als klein menneke een prototype heb gezien in het Huis van de Toekomst, te Rosmalen. Inmiddels zijn we dertig jaar verder, en technisch is het allemaal zeker mogelijk. Toegepast, althans op enige schaal, wordt het echter niet.

Met de Hiku probeert Albert Heijn nu een vaste plek op die koelkast te krijgen. Ik verwacht echter niet dat dit stukje domotica het verschil gaat maken. Feitelijk is het een extensie van Appie’s mobiele app – je kunt het boodschappenlijstje aanvullen door met de koelkastmagneet een barcode te scannen. Praten in het apparaatje kan ook, maar uit een steekproef van de collega’s van Bright bleek onlangs dat de meeste gesproken boodschappen niet op het lijstje belanden.

Spraaktechnologie zal natuurlijk beter worden, maar dan nog is de vraag welke meerwaarde Hiku biedt. De smartphone zelf – die ook kan scannen en luisteren – is immers nooit ver weg. En omdat die Hiku niet zonder de mobiele applicatie kan, zal deze feature niet bijdragen aan een verdere transitie van offline ‘boodschappers’ naar online. Ik zie het daarom vooral als een gimmick, die allicht bijdraagt aan AH’s reputatie als digitale voorloper. De Hiku is natuurlijk ook niet gratis: in de VS betalen consumenten er zo’n 50 dollar voor. De vraag is of Albert Heijn-klanten dat gaan betalen. De kosten zelf dragen, als keten, lijkt me ook niet de beste inzet van middelen denkbaar.

Dan verwacht ik veel meer van Albert Heijn’s nieuwe mobiele app, die deze dagen wordt gelanceerd. Voor het eerst gaat de marktleider eigenhandig boodschappenlijstjes samenstellen op basis van historische individuele aankoopgegevens, aangevuld met variabelen als de weersverwachtingen en evenementen, inclusief persoonlijke aanbiedingen. Dat biedt evident relevante meerwaarde.

Data wordt meer en meer dé succesfactor online. Dat geldt zeker in food, met doorgaans (en online min of meer noodzakelijkerwijs) tientallen verschillende producten per order. Wie zicht creëert in deze combinaties, verbetert zijn inkooppositie en zijn aantrekkelijkheid voor de klant, op welk apparaat die dan ook maar bestelt. Het zijn niet de devices, maar de data die het doen.
Groet,

 

Arjan

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels