blog

Ondertussen in 020: Bilder & De Clercq

Column Premium

Ondertussen in 020: Bilder & De Clercq

Foodmagazine presenteert in ieder nummer een portret over de relatie tussen food en de hoofdstad onder de naam ‘Ondertussen in 020’. In deze uitgave gaan we terug naar Bilder & De Clercq.

Bilder & De Clercq had enige tijd een tweede vestiging – en plannen voor meer. De tweede winkel, aan de Ceintuurbaan, werd de oprichters uiteindelijk fataal, waarna het sinds de doorstart bij één vestiging is gebleven.

In 2013 telde je niet mee in foodretailland als je nog niet bij Bilder & De Clercq was geweest. Busladingen vol mensen uit de foodbranche bezochten dat jaar het destijds gloednieuwe concept in Amsterdam Oud-West. Het was werkelijk revolutionair wat daar gebeurde op een paar vierkante meter. Wekelijks nieuwe maaltijden, gepresenteerd op tafels en bijbehorende koelingen, waarbij de benodigde hoeveelheden voor het bereiden van de maaltijden precies afgepast waren. ‘Het was meteen hysterisch druk. Wij waren de hotspot van Amsterdam, de omzet lag twee tot drie keer hoger dan verwacht’, zei mede-oprichter Rogier Leopold destijds in Distrifood. Hij vreesde toen al wat uiteindelijk ook zou gebeuren: de hype trok voorbij. Een in de euforie geopende tweede vestiging (aan de Ceintuurbaan in De Pijp) werd een mislukking en leidde uiteindelijk tot het faillissement van Bilder & De Clercq. In september 2015 viel het doek.

Stil na doorstart

Al gauw echter werd een doorstart gerealiseerd. Daarna werd het stil. Tot vorig jaar, toen Bilder & De Clercq zich op de onlinemarkt stortte. Liefhebbers uit het hele land kunnen wekelijks kiezen uit veertien maaltijden, die elk na een paar weken plaatsmaken voor nieuwe. Deze bestelservice kreeg in het najaar nog een extra boost, toen bekend werd dat de investeerder die eigenaar is van Bilder & De Clercq ook maaltijdboxenleverancier Mathijs Maaltijdbox overnam. Met de overname van Mathijs Maaltijdbox wil het bedrijf vooral zijn klantenbestand en naamsbekendheid vergroten, werd bij de overname gezegd.

Weinig veranderingen lay-out en look & feel

Ondertussen bestaat de oorspronkelijke winkel ook nog steeds. Busladingen vol supermarktmensen komen er niet meer, de hype is duidelijk voorbij. Aan de lay-out en look & feel van de winkel is weinig veranderd, 4,5 jaar na opening. De winkel begint met de koffiecorner, waarna op tafels en koelingen de ingrediënten voor de recepten staan uitgestald. Verder is er ruimte voor wijn, basisbenodigdheden als olijfolie en er zijn kookartikelen. Volgens storemanager Sanne Spek loopt de winkel echter nog altijd prima. Behalve veel klandizie voor de koffiecorner zijn er talloze buurtbewoners die wekelijks ingrediënten komen scoren voor een maaltijd.

Succes is vluchtig

Onbekend is of er een tweede winkel komt. Vorig jaar liet investeerder Robert-Jan van de Steur doorschemeren dat nog altijd als optie te zien. Hij is gewaarschuwd: succes is vluchtig, dat heeft Bilder & De Clercq zelf wel bewezen.

Reageer op dit artikel