blog

Kijken met Kim: Van trend tot supermarkt

Column

Kim de Smit is eigenaresse van Foodsafari.nl en vlogt iedere twee weken voor Foodmagazine op inspirerende dingen in foodretail. Deze keer gaat het over foodhypes.

Kijken met Kim: Van trend tot supermarkt

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: een supermarkt is nog nooit een early adopter geweest op het gebied van foodhypes. De vraag is alleen waaróm niet. Iets met een kip en een ei, ben ik bang.

Pulled pork en hummus

Ik kom bij heel wat (met name PL-) producenten over de vloer en ben vaak verrast in hoever ze al zijn om deze foodhypes om te zetten naar vermarktbare producten. Ik zag het al jaren terug bij bijvoorbeeld pulled pork, salted caramel of hummus. De producten lagen uitgewerkt op de plank…te verstoffen. Vaak waren het category-managers die het niet aandurfden het in het schap te leggen want: zou de consument er wel klaar voor zijn? (mijn antwoord: why the hell not?!)

Kortste weg naar grote publiek

Inmiddels zijn deze producten niet meer weg te denken dus waarom waarom WAAROM is foodretail op dit gebied altijd het laatste jongetje in de klas die meedoet? Zeker in de huidige markt waarin onderscheid key is, zou je júist een gokje moeten durven wagen. Want dat is de kortste weg naar het grote publiek.

Mannenvlees en glitterdonuts

Dus retailers, ik daag jullie uit: zet het komende halfjaar eens één ding in het schap wat je nog nooit eerder hebt gehoord. Mannenvlees, cookiedough, kaasthee, glitterdonuts, zwarte macarons… en zo kan ik nog wel even doorgaan. De producenten zijn er klaar voor, i’m sure. (En diegene die het niet zijn, kun je mijn nummer doorgeven. Gaan we regelen!)

Ik ben benieuwd!

(PS. Niet gevreesd: met mannenvlees doel ik op vlees van bokjes, stiertjes en haantjes. Meer hierover zie je in mijn vlogje van deze maand!)

Reageer op dit artikel