blog

Rembert van Noort: Rembert stopt, ik ga door

Column Premium

Rembert van Noort: Rembert stopt, ik ga door

In mijn vorige column schreef ik nog over mijn voortschrijdend marketinginzicht en over mijn jaar van de twijfel. Het inzicht schrijdt nog steeds voort, maar de twijfel heeft plaatsgemaakt voor een besluit.

Met passie en overtuiging ben ik ruim 2 jaar geleden een avontuur aangegaan. Met Rembert wilde ik de smaak van pure producten van boeren en ambachtelijke producenten uit de omgeving
bereikbaar maken voor meer mensen. En dat wil ik nog steeds, maar ik ben erachter gekomen dat de manier waarop ik dat de afgelopen 2 jaar gedaan heb, voor mij niet de juiste is. Daarbij is het toekomstperspectief voor Rembert onvoldoende om verantwoord door te kunnen gaan. Dat is dan ook de reden dat ik heb besloten om te stoppen met Rembert in de huidige vorm.

Onderscheidend vermogen in een klapkrat

‘Onderscheidend vermogen in een klapkrat’. Dat was de titel van mijn eerste column in Foodmagazine. Ik ben erachter gekomen dat veel van wat ik de afgelopen tijd heb geleerd hierop te herleiden is. Hoe kun je je blijvend onderscheiden in de onlineverkoop van levensmiddelen? Wat is je verhaal en hoe breng je dat op de consument over zodat de authenticiteit overeind blijft? Er zijn zoveel mooie verhalen te vertellen over boeren en hun fantastische producten. Ik wil die graag blijven vertellen.

‘Bah, eten we alweer vers’

Maar Rembert als fysieke schakel tussen boer en consument? Dat verhaal eindigt even hier. Rembert als merk? Er zijn mensen in mijn omgeving, collega-ondernemers, die hier potentie in zien. Ik twijfel, ik heb gewoon mijn eigen naam aan mijn bedrijf gegeven. Al vind ik het wel grappig als klanten hun kinderen antwoorden dat ze ‘Rembert eten vanavond’, op de vraag wat er die avond op tafel komt. In sommige huishoudens gaan dan alle duimen omhoog, in andere wordt geklaagd: ‘Bah, eten we alweer vers.’

‘Fijn dat ik mensen iets heb kunnen leren’

Mensen helpen om wat gezonder te eten, met verse en pure producten. Fijn als ik mensen op dat vlak iets heb kunnen leren. Tja, ik blijf toch de zoon van de meester. Als ik het niet meer doe, wie verbindt dan de boer en de consument, zowel online als offline? Eén van de initiatieven die dit zou kunnen is Hallo Boer! Ik sprak onlangs één van de oprichters. Zij zijn begonnen een onlineplatform te realiseren. Het wordt een vindplaats die laat zien wat er in de omgeving groeit, bloeit en wordt geproduceerd. Met digitale tools en het stroomlijnen van digitale informatie helpt HalloBoer leden hun verhaal te vertellen en hun klantbereik te vergroten. Ambitie is om met collectieve marketing een landelijke dekking te creëren.

Niet gelukt, nog steeds geloof

Ik geloof daarin, het kan een pijnpunt van veel boeren en kleine aanbieders wegnemen. Maar wordt HalloBoer dan een merk? En hoe passen de verhalen van de individuele boeren daarin? Ik ben benieuwd welke modus daarvoor wordt gevonden. De grootste uitdaging is echter offline. Hoe worden die producten fysiek bereikbaar gemaakt voor de consument? Waar kan de consument ze bestellen? Wie gaat ervoor zorgen dat de eieren, het vlees en de groente van drie verschillende boeren bij de consument thuis of op een afhaalpunt terechtkomen? Mij is dat met Rembert niet gelukt, maar ergens geloof ik nog steeds dat het kan.

‘Het ondernemen smaakt naar meer’

Ik ga verder op het fundament van het bedrijf dat ik de afgelopen 2 jaar heb opgebouwd. Ik heb veel bijzondere mensen ontmoet, mooie producten gevonden en geproefd. En bovendien smaakt het ondernemen naar meer.

Reageer op dit artikel