blog

Roland Tabor: Winnen met shorttrack én langebaan

Column

Hebben supers uiteindelijk het nakijken doordat ze niet kunnen excelleren in twee takken van sport? En dus nooit echt datagedreven kunnen werken, omdat de cultuur en competenties ontbreken? Dat valt te bezien, we hebben immers allemaal meegeleefd met langebaanschaatser en kampioen Jorien ter Mors, die in PyeongChang ook bij het shorttrack brons won.

Roland Tabor: Winnen met shorttrack én langebaan
Foto: Diederik van der Laan

Volgens Thuiswinkel.nl is de onlinefood-/nearfoodomzet in 2017 met maar liefst 35 procent gegroeid. Supers hebben vorig jaar ruim €1 miljard online omgezet. Vomar liet zelfs weten geen internetaanbiedingen meer te doen wegens capaciteitsgebrek – al lijkt het me sterk dat dit de echte reden is. Is onze foodretail inderdaad een echte omnichannelbusiness aan het worden? Dat valt nog te bezien. Onlineretail lijkt meer een andere tak van sport te zijn, alle bewegingen richting omnichannel ten spijt.

Volledig datagedreven business

Onlineretail ontwikkelt zich in een versneld tempo tot een volledig datagedreven business, waarin de belangrijkste processen steeds verder worden geautomatiseerd en geperfectioneerd op basis van data analytics. Dit geldt voor zowel het logistieke proces als voor categoriemanagement, zoals optimalisatie van assortiment, prijs en (persoonlijke) promoties. Data-analisten, -scientists, -engineers en -developers worden in grote getale aangenomen, om continu te vernieuwen en te verbeteren. Managers begrijpen welke voorsprong goed gebruik van data analytics
oplevert en stimuleren verdere vernieuwing.

Picnic definieert proces en beleving opnieuw

In Nederland heeft Picnic het proces en bijbehorende beleving opnieuw gedefinieerd; wereldwijd wordt met argusogen naar de ontwikkelingen van Amazon met Whole Foods in de VS gekeken. Hierbij vergeleken steekt de manier van werken in de offlinefoodretail schril af. Veel besluiten worden nog steeds genomen op ‘buikgevoel’ of routine, ook al is de benodigde data beschikbaar om besluiten hierop te bepalen.

In oude patronen vervallen

Gedrag veranderen blijkt nog steeds heel weerbarstig, zeker in de retail. Als categoriemanagers kunnen kiezen tussen een promotie die lekker veel omzet scoort met lage marge en een door data analytics voorspelde slimmere en meer marge opleverende promotie, vervalt de meerderheid in oude patronen. Ook wordt bij prijsbepaling nog te vaak eenvoudigweg de concurrentie gevolgd in dezelfde routine als voorheen, zonder rekening te houden met bijvoorbeeld de prijsgevoeligheid van de eigen klanten.

Nieuw type managers nodig

Echt datagedreven werken betekent oude, ingesleten gewoonten kritisch herzien en aanpassen op basis van algoritmes in plaats van buikgevoel. Dat is uit je ‘comfort zone’ en daarmee lastig. Hiervoor moet je niet alleen data kunnen analyseren, maar heb je ook managers nodig die begrijpen hoe algoritmes impact op bedrijfsvoering kunnen hebben en die de juiste vragen kunnen stellen aan die nieuw aangetrokken ‘data nerds’. Die stimuleren dat besluiten meer decentraal worden genomen in teams die bereid zijn besluiten te herzien op basis van resultaten. Kortom, managers die zelf rolmodellen zijn in datagedreven werken.

Moeilijk om beide culturen te verenigen

Supers met eigen webshops merken hoe lastig het is beide culturen te verenigen. Het is alsof je als langebaanschaatser ook wilt gaan shorttracken. Maar voor shorttrack heb je een andere lichaamsbouw, techniek en schaatsen nodig. Excelleren in beide sporten is lastig. Vervelend als shorttrack snel aan populariteit wint ten koste van het langebaanschaatsen. Gelukkig vinden in foodretail goede ontwikkelingen plaats op gebied van data analytics. Zo hebben AH, Jumbo en Detailresult inmiddels eigen data scientists aangenomen die online- en offline-data gebruiken om de winkels relevanter te maken voor de klanten. Goed nieuws dus, maar er is nog een wereld te winnen voordat de reguliere retail net zo op basis van data wordt bestuurd als online. De afstand lijkt eerder groter te worden. Pure onlinespelers hebben geen last van ingesleten gewoonten die maar moeizaam zijn te veranderen, zoals (omnichannel) supermarkten dat hebben.

 

Roland Tabor is partner bij MIcompany in Amsterdam. MIcompany analyseert klantgegevens voor tal van organisaties. Het doel: groeikansen in kaart brengen én stabiele groei realiseren. Door gebruik te maken van bedrijfsdata en innovatieve analysetechnieken, voorspelt MIcompany bijvoorbeeld hoe de omzetcijfers van een organisatie zich in de toekomst zullen ontwikkelen.

Reageer op dit artikel