blog

Mark Soetman: De slag om de bewuste consument

Column

Niet lang geleden ontstond er ophef in de biologische sector. Lidl had zich gemengd in deze opkomende markt en bracht biologische producten tegen prijzen waar Ekoplaza zich rot van schrok.

Mark Soetman: De slag om de bewuste consument
Foto: Foodmagazine

Ekoplaza verdedigde zijn hoge prijzen met argumenten als ‘Wij willen niet stunten, want dat is oude economie’ en ‘Wij betalen onze boeren beter’. Dat laatste bleek nonsens – Lidl is een zeer betrouwbaar betaler – het eerste niet per se. Maar het werd in één klap duidelijk dat biologisch volwassen is nu het bij prijsvechters in de schappen ligt. Ekoplaza zag het met lede ogen aan. Als een vader die zich ineens pijnlijk bewust is van de seksualiteit van zijn tienerdochter. Wat nu?

Eerste gifvrije supermarkt

We hebben even moeten wachten op het antwoord, maar er is sinds kort sprake van een ‘rebranding’. Ekoplaza is vanaf nu de ‘eerste gifvrije supermarkt’. Op hun eigen site geven ze uitleg. Het gaat ze om chemisch-synthetische bestrijdingsmiddelen, niet om ‘gif’. Want dat kun je natuurlijk niet claimen, ook in biologische teelten zijn bestrijdingsmiddelen toegestaan. Het is dus een leugentje. Net als de kreet van directeur Erik Does dat ‘het bizar is dat wij als mens het enige wezen zijn op deze planeet dat zichzelf vergiftigt met de voeding die het eet en de producten die het gebruikt.’ Welnee, dat is eerder regel dan uitzondering. Geen punt verder, we moeten allemaal dood.

Voor het insect maakt het geen fluit uit

Even een korte duiding: het maakt voor het insect in kwestie geen fluit uit of het gewasbeschermingsmiddel van natuurlijke dan wel synthetische oorsprong is. En voor de boer telt maar één ding: het spul moet werken. Dat doet zowel de natuurlijke als synthetische.
Dus is de claim ‘eerste gifvrije supermarkt’ op zijn minst dubieus te noemen. Twitter ging los en voorspelde dat Ekoplaza heel rap voor de Reclame Code Commissie en de rechter zou staan vanwege de claim. Het zou me inderdaad niet verbazen, maar there’s no such thing as bad publicity. Dus wellicht een ingecalculeerd risico.

Ekoplaza heeft geen duidelijke rol meer

Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat het een logische stap is. Ekoplaza heeft geen duidelijke rol meer nu bio mainstream is. De formule is duur, heel duur, heeft een beperkt assortiment en is lang niet hip genoeg om de slag om de moderne consument te winnen. Irrelevant dus. En wat doe je dan?

Zwangere vrouwen angst aanjagen

Nou, je noemt jezelf ‘gifvrij’, je gaat plastic als verpakkingsmateriaal uitbannen en richt je nog harder op het thema gezondheid door zwangere vrouwen angst aan te jagen met claims over ‘gif dat gevaarlijk is voor de ontwikkeling van de hersenen en organen van de ongeboren vrucht’ in samenwerking met toxicoloog Henk Tennekes. Dat wil zeggen: Ekoplaza gaat samen met Henk onderzoek doen. Dat is toch niet helemaal hetzelfde. En het verdient de schoonheidsprijs niet. Want lijnrecht tegenover deze aangeprate angst staat het feit dat ons voedsel nog nooit zo veilig is geweest als vandaag de dag. Het kan altijd beter. Het kan altijd voedzamer. Maar er is gewoon geen enkele reden tot angst.

Het voelt al met al een beetje gekunsteld.

Ekoplaza is irrelevant geworden en gaat de doodsstrijd fanatiek aan. Voor de biologische boeren zal het verdwijnen van Ekoplaza maar beperkt gevolgen hebben. Het werkelijk unieke van Ekoplaza is namelijk dat ze heldere afspraken maken op voorhand waardoor het teeltplan beter stuurbaar is, maar de volumes zijn te laag om wakker van te liggen. Is de keten niet integraal verkoopbaar? Jumbo Eco?

De strijd om de bewuste consument

De strijd om de bewuste consument gaat Ekoplaza niet meer winnen, die is verdeeld over alle ketens en lang niet zo trouw als het management had gehoopt. Wat rest is een periode van afzetten tegen het midden in de hoop voldoende op te vallen. 

Mark Soetman is expert op het gebied van duurzaamheid.

@Soetman

Reageer op dit artikel