blog

Kijken met Kim: Brum’s Rum

Column

Kim de Smit is eigenaresse van Foodsafari.nl en vlogt iedere twee weken voor Foodmagazine op inspirerende dingen in foodretail.

Kijken met Kim: Brum’s Rum

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: een supermarkt is nog nooit een early adopter geweest op het gebied van foodhypes. De vraag is alleen waaróm niet. Iets met een kip en een ei, ben ik bang.

Op de plank verstoffen

Ik kom bij heel wat (met name PL-) producenten over de vloer en ben vaak verrast in hoever ze al zijn om deze foodhypes om te zetten naar vermarktbare producten. Ik zag het al jaren terug bij bijvoorbeeld pulled pork, salted caramel of hummus. De producten lagen uitgewerkt op de plank…te verstoffen. Vaak waren het category-managers die het niet aandurfden het in het schap te leggen want: zou de consument er wel klaar voor zijn? (mijn antwoord: why the hell not?!)

Onderscheid is key

Inmiddels zijn deze producten niet meer weg te denken dus waarom waarom WAAROM is foodretail op dit gebied altijd het laatste jongetje in de klas die meedoet? Zeker in de huidige markt waarin onderscheid key is, zou je júist een gokje moeten durven wagen. Want dat is de kortste weg naar het grote publiek.

Cookiedough en kaasthee

Dus retailers, ik daag jullie uit: zet het komende halfjaar eens één ding in het schap wat je nog nooit eerder hebt gehoord. Mannenvlees, cookiedough, kaasthee, glitterdonuts, zwarte macarons… en zo kan ik nog wel even doorgaan. De producenten zijn er klaar voor, i’m sure. (En diegene die het niet zijn, kun je mijn nummer doorgeven. Gaan we regelen!)

Ik ben benieuwd!

Reageer op dit artikel