artikel

Het einde van het Metro-tijdperk nadert

Internationaal

Het einde van het Metro-tijdperk nadert

De Duitse retailgigant Metro splitst zich op in twee delen. De hypermarkten en groothandels in één bedrijf, de consumentenelektronica in een andere onderneming. Waarom doet Metro dit?

De kogel is bijna door de kerk. Afgelopen maand gingen de commissarissen van Metro akkoord en halverwege volgend jaar moet de operatie zijn afgerond. Alleen de aandeelhouders moeten nog ‘ja’ zeggen, maar dat gaat geen problemen oplossen. Ooit was het Metro-concern de grootste retailonderneming van Duitsland, maar nu splitst het bedrijf zich op in twee delen. De zelfbedieningsgroothandels, waaronder het Nederlandse Makro en de hypermarkten van Real, worden samen met het vastgoed en dienstverlenende afdelingen, als logistiek en IT, verzelfstandigd. Het overgebleven deel bestaat dan nog voornamelijk uit de 78-procentsdeelneming in Media-Saturn.

De vraag is of Metro doorgaat met de hypermarkten van Real.

De vraag is of Metro doorgaat met de hypermarkten van Real.

Nieuwe structuur biedt stabiliteit en ruimte voor groei

De splitsing gaat niet vergezeld van een kapitaalsverhoging. De huidige aandeelhouders van Metro krijgen 90 procent van de aandelen in de nieuwe onderneming. De elektronicatak krijgt een belang van 10 procent in het afgesplitste deel, vooral om de balans te versterken. De schuldenlast van het bedrijf gaat mee naar de nieuwe onderneming. Het is nog niet duidelijk welke kredietrating de beide bedrijven gaan krijgen. De organisatie zelf is er echter van overtuigd dat de nieuwe structuur ‘voor beide eenheden stabiliteit biedt en ruimte voor verdere groei’.

Veel veranderingen in de afgelopen jaren

4. olaf-koch

Metro-topman Olaf Koch.

De opsplitsing vormt het eindpunt van een veel langer proces van hervormingen binnen Metro. De onderneming leverde enkele jaren geleden veelal tegenvallende resultaten op en de drie families die de onderneming controleren – Haniel, Schmidt-Ruthenbeck en Beisheim – werden steeds onrustiger. Het leidde tot een wijziging van de top van het bedrijf, waarbij financiële man Olaf Koch het voor het zeggen kreeg. Daarna werd de warenhuistak, met Kaufhof als belangrijkste formule, verkocht en trok de onderneming zich met de groothandels en elektronicazaken terug uit onrendabele gebieden. Daarnaast werd de schuldenlast met zo’n €5 miljard verlaagd.

Te weinig synergie tussen de verschillende takken

De nieuwe operatie vormt voorlopig het slotstuk van de hervorming van Metro. Het management van het internationaal opererende bedrijf kwam de afgelopen jaren steeds meer tot de conclusie dat er weinig synergie zit tussen de verschillende bedrijfsonderdelen. Door de splitsing moeten twee bedrijven ontstaan die slagvaardiger kunnen reageren in markten die in hoog tempo aan het veranderen zijn, onder meer door de opmars van online. Uiteindelijk moet het ook leiden tot meer waarde voor de betrokken aandeelhouders.

Grootaandeelhouders staan achter de operatie

De drie grootaandeelhouders staan dan ook achter de operatie. Dat geldt in aanzienlijk mindere mate voor de mede-oprichter van Media-Saturn, Erich Kellerhals, die woedend is over de aanstelling van de Nederlander Pieter Haas als de nieuwe topman van het concern. Al is Kellerhals dan wel weer blij dat hij af is van Olaf Koch, die hij als zijn vijand beschouwt. Koch krijgt na de afsplitsing die leiding over de foodtak. Door juist de foodactiviteiten af te splitsen en de elektronicatak in de oude onderneming achter te laten, zet Koch zijn rivaal echter nog één keer duidelijk de voet dwars (zie ook kader).

Meesterzet van Olaf Koch

Het Duitse blad Manager Magazin noemt de opsplitsing dan ook ‘een meesterzet van Olaf Koch’. Volgens het blad is de koers van Metro aan de beurs in Frankfurt lager dan deze zou moeten zijn, omdat conglomeraten door beleggers standaard ondergewaardeerd worden. Ook in Nederland zijn de afgelopen jaren veel bedrijven die actief zijn in verschillende branches opgedeeld, om zo de aandeelhouderswaarde te verhogen. Stork bijvoorbeeld.

Elektronica-topman Pieter Haas.

Elektronica-topman Pieter Haas.

Tijd om afscheid te nemen van de hypermarkten

De opsplitsing heeft voor de aandeelhouders nog meer voordelen. Ze krijgen belangen in beide bedrijven en kunnen dus binnen hun portfolio flexibeler beslissen waar ze wel en niet bij betrokken willen blijven. Manager Magazin heeft overigens ook nog een belangrijke volgende opdracht voor Olaf Koch. Hij moet nu zien tegen een goede prijs afscheid te nemen van de hypermarktketen Real. Dan zou er een mooi bedrijf met nog louter de zelfbedieningsgroothandels overblijven.

Rendement van Metro blijft onder de maat

Zo ver is het echter nog lang niet. Daartoe moet Koch Real de komende periode nog wat verder oppoetsen. De afgelopen jaren werd al afscheid genomen van de activiteiten in Oost-Europa, in 2013 verkocht aan het Franse Auchan, en een jaar later van de Turkse vestigingen, met een lokale koper. Daarnaast werden ook op de thuismarkt de nodige onrendabele winkels gesloten. Met een winst van €88 miljoen op een omzet van €7,7 miljard blijft het rendement echter onder de maat.

Elektronicatak mogelijk fusiepartner Dixons Carphone

Het oppoetsen en verkopen van Real en het doorzetten van de moderniseringsoperatie bij de groothandels, zoals die ook bij Makro in Nederland zichtbaar is, zijn dan ook de belangrijkste uitdagingen voor Koch de komende jaren. Zijn tegenvoeter bij de elektronicatak, Pieter Haas, zal op zijn beurt het bedrijf verder klaar moeten maken voor de concurrentie met online-only-spelers. Duitse experts zien daar bovendien mogelijkheden voor een fusie met het Britse Dixons Carphone.

Een ding is duidelijk, het tijdperk Metro is bijna ten einde.

Reageer op dit artikel