artikel

Markthalle Krefeld: imposante mix van vers en gastronomie

Internationaal

KREFELD – De Markthalle Krefeld biedt een in Europa ongekend aanbod aan versbeleving en gastronomie. ‘Het is een Foodlover Store’, zegt Real-woordvoerder Markus Jablonski over het concept dat bij succes naar andere Real-vestigingen wordt uitgerold.

Markthalle Krefeld: imposante mix van vers en gastronomie
Markthalle Krefeld

Met de op 25 november 2016 geopende Markthalle Krefeld slaat het Duitse Real een nieuwe weg in. De Markthalle moet het concept van de kwakkelende, deels uit de jaren 60 en 70 stammende zelfbedieningswarenhuizen doen vergeten. Op 11.500 vierkante meter is een overweldigend aanbod aan vers, gastronomie en kruidenierswaren te vinden. ‘We zijn hiermee uniek in Europa. Als je wil vergelijken; het Amerikaanse Wegman komt nog het dichtst in de buurt’, aldus Markus Jablonski, woordvoerder van moederconcern Real.

Scroll naar onderen voor alle foto’s van de Markthalle

Het goede leven

‘Das Gute leben’, dat is wat Real met de Markthalle aan zijn klanten belooft in de folder die bij de ingang van de winkel ligt. Daarmee is niet te veel gezegd. Van de totale vloeroppervlakte is 70 procent bestemd voor food, waarmee het een waar eldorado voor de lekkerbek is. Groente en fruit, zuivel, brood, vlees, vis en diepvries, biologisch, gluten- en lactosevrij, superfoods en sportvoeding. Het assortiment telt inclusief non-food circa 80.000 SKU’s.

Markthalle Krefeld in cijfers

Naam: Markthalle Krefeld
Adres: Hafelstrasse 200, 47809 Krefeld
Web: Krefeld-markthalle.de
Oppervlakte: 11.500 m2
Assortiment: circa 80.000 SkU’s
Kassa’s bemand: 20
Zelfscan: 8
Medewerkers: 263
Parkeerplaatsen: 720

 

Vers speelt hoofdrol in Markthalle

Direct achter de entree ligt de broodafdeling, met daartegenover de agf. Brood wordt ter plekke gebakken. Gemaakt van bloem en water, er komen geen kant-en-klare deegstukken aan te pas. Voor de vloerbroden is er zelfs een oven met een speciale stenen vloer. Bakkers ‘schieten’ de broden op ambachtelijke wijze met de hand in. ‘Die vloer zorgt voor een bijzonder knapperige korst’, aldus Jablonski. Ondanks die focus op kwaliteit is een flink deel van het assortiment vriendelijk geprijsd. Zo koop je al een hard broodje, een marktbroodje, voor €0,10 per stuk. ‘Daarmee zijn we absoluut de goedkoopste aanbieder in Krefeld.’

Ook op de andere versafdelingen is ditzelfde ambachtelijk vakmanschap terug te vinden. De vleeswarenafdeling heeft een worstmakerij, in het zicht van de klanten worden verse vleeswaren bereid, gegrild en gerookt. Datzelfde vakmanschap zet zich voort bij de slagerij en op de visafdeling. Zalm wordt ook op de winkelvloer gerookt, en vissalades en dergelijke worden er bereid. In de naastliggende schappen is ook goedkopere voorverpakte zalm te vinden.

Bij de slagerij vallen onder meer de kasten met dry-aged rundvlees uit een zevental landen op. Waaronder Kobe Meat voor €199 per kilo. Maar er liggen ook rollades in de aanbieding voor €2,99 per kilo, voor de prijsbewuste consument. ‘We willen voor iedereen, zowel mensen met een kleine als mensen met een grote beurs, aantrekkelijk zijn’, aldus Jablonski.

Honderden meters diepvries en koelvers

Ook op de diepvries en koelvers-afdelingen is er een overweldigend assortiment. Honderd strekkende meter aan diepvrieskisten biedt producten uit de hele wereld. Van luxe garnalen tot simpele pizza’s. Bij de koelverse producten is een groot bio- en vegetarisch assortiment te vinden. De kw-afdeling herbergt producten van over de hele wereld. Het exotisch assortiment is per land ingedeeld, voor Italië zelfs per streek. Elders is de indeling, met superfoods, gluten- en lactosevrij en sportvoeding, juist weer thematisch. Dat de Duitse consument meer bio-minded is dan Nederlandse, is ook terug te zien. Overal in de winkel is een ruim biologisch assortiment te vinden. Bij de agf zijn zelfs producten uit permacultuur te vinden. ‘Dat gaat nog verder dan bio’, aldus Jablonski. Op de kw-afdelingen is bio steeds aan het begin van de paden te vinden. ‘Daarna komen A-merken, en dan onze eigen huismerken’, schets Jablonski de opbouw. Overigens is het bio-aanbod niet beperkt tot kw en agf. Alle afdelingen, de hele winkel, is bio-gecertificeerd. ‘We mogen daardoor biologische ingrediënten ook zelf tot biologische producten verwerken. Ook in de horeca.’

Ruim aanbod horeca

De mogelijkheid tot ter plekke nuttigen is uitgebreid. Bij de wijnafdeling is een wijnbar. De sushi-counter (Daily Sushi, de enige concessionair op de winkelvloer) heeft rondom zitjes. Bij de Oesterbar naast de visafdeling kan de klant genieten van een oestertje met een glas wijn. Te midden van de versafdelingen ligt een foodcourt met 110 zitplaatsen. Daaromheen kunnen klanten op diverse uitgiftepunten terecht voor verse pizza’s en pasta’s, maaltijden, broodjes en salades. Alles wordt van scratch af in de winkel bereid, met ingrediënten die in de schappen, bij de bakker, de slagerij en op de agf-afdeling zijn te vinden. Daarbij kan gerust een wijntje of biertje worden gedronken, dat is in Duitsland soepeler geregeld dan in Nederland. Ook in dit horecadeel is er voor elke beurs wel iets te vinden, net als elders in de Markthalle. Voor €35 kan worden genoten van een Chateaubriand voor twee personen, maar er is ook een vers gebakken broodje met warme Fleischkäsei voor €1 te koop.

‘Ondanks de focus op kwaliteit is een flink deel van het assortiment vriendelijk geprijsd. ‘We willen voor iedereen, zowel klanten met een kleine als een grote beurs, een aantrekkelijke winkel neerzetten.’

De Markthalle heeft een luxe uitstraling. Real vreesde dat het daardoor een duur imago zou krijgen dat de bestaande klanten mogelijk zou afschrikken. Vandaar dat op iedere afdeling ook duidelijk wordt gecommuniceerd met lage prijzen en aanbiedingen. ‘We willen onze prijsbewuste klanten absoluut behouden, en daarin lijken we te slagen’, aldus Jablonski. De klantenaantallen bevestigen het succes. Gemiddeld trekt een hypermarkt van Real op de vrijdag en zaterdag, afhankelijk van de grootte, tussen de zes- en achtduizend klanten. ‘Hier waren dat er, na de openingshype, ook op de tweede zaterdag na opening 12.500’, aldus Jablonski.

Antwoord op kwakkelende hypermarkten

Met de in een jaar tijd ontwikkelde Markthalle lijkt Real het antwoord te hebben gevonden op de teloorgang van de hypermarkt. Het uit de jaren zeventig stammende concept leidt al meer dan tien jaar een kwakkelend bestaan. De Markthalle is officieel nog een pilot, maar het is waarschijnlijk dat Real het concept verder uitrolt. ‘Een groot aantal van de circa 290 vestigingen van Real is geschikt voor het concept’, zegt Jablonski. Op welke termijn de volgende Markthalle opent, kan hij nog niet zeggen. ‘Er zijn al wel winkels uitgekozen, maar voor we het concept van de Markthalle verder uitrollen, moeten eerst de ervaringen die we hier in Krefeld opdoen, grondig worden geanalyseerd.’

Zie hieronder in de fotoplayer de foto’s van de Markthalle

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels