artikel

Fico Eataly: showcase van Italiaanse keuken

Internationaal Premium

Fico Eataly:  showcase van Italiaanse keuken

De tandem Eataly/Coop en Fabrica Italiana Contadina heeft het grootste agri-foodpark ter wereld opgeleverd in Bologna, het ‘Wageningen’ van Italië. De Italiaanse keuken en alles wat daarbij hoort, van begin tot eind samengebald op 100.000 vierkante meter.

Directeur Martin Heinhuis, directeur marketing & ontwikkeling bij Focusplaza, bezocht Fico Eataly de eerste dag na opening. ‘De kwaliteit en oorsprong van het Italiaanse product hebben een podium gekregen in Bologna’, zegt hij. Heinhuis was onder de indruk van de omvang en verscheidenheid van het park. ‘Het is een geweldige combinatie van horeca, retail, productie, ‘oorsprong ’ van producten en educatie.’ Heinhuis waarschuwt voor al te hooggespannen verwachtingen als het om het retailgedeelte gaat. ‘Als Fico Eataly is bedoeld als retailconcept met horeca, dan is het wat mij betreft niet gelukt. Daarvoor is de plek van de retail in aantal vierkante meters te beperkt.’

Experience Centers

Desondanks is er voor Nederlandse supermarkten op allerlei terreinen voldoende te zien om inspiratie op te doen, zegt Heinhuis. Hij noemt de zes zogenoemde experience centers (carrousels), waar interactief een ‘story’ wordt verteld over de kracht, waarde en oorsprong van Italiaanse producten. ‘Sommige zijn hartstikke leuk, aansprekend, eigentijds en leerzaam ingevuld’. Ook zijn er workshops waar mensen zelf ambachtelijk ijs of hun eigen pizza kunnen maken en het resultaat zelf kunnen opeten.

Italiaans

De oorsprong van Italiaanse producten is onder meer ‘verbeeld’ in verschillende soorten koeien die er op stal staan of in 240 typisch Italiaanse druivensoorten die er groeien. ‘En wat te denken van de mogelijkheid om je hond te (laten) leren om echter truffels op te sporen’, zegt Heinhuis.
Toch zal er nog het nodige moeten gebeuren om van Fico Eataly een doorslaand succes te maken, denkt de directeur van Focusplaza. ‘Organisatorisch is het park zo opgezet dat alle (120) producenten en/of merken en/of horecagelegenheden als het ware hun eigen deel invullen op de hen toegewezen vierkante meters. Alsof het een permanente beursvloer is, waar iedereen verantwoordelijkheid neemt voor zijn eigen meters. Het is de vraag of die producenten de daarmee gepaard gaande investeringen voortdurend voor hun rekening willen nemen’.

Aanrader

Heinhuis noemt een bezoek aan Fico Eataly een aanrader. ‘Het is een gedurfd project en uniek in zijn soort. Geen project dat zich bewezen heeft, maar wel een project waar we hier in Nederland veel van kunnen leren. Er wordt volop geëxperimenteerd met elementen waarvan we kunnen ontdekken hoe dat nog beter vertaald zou kunnen naar Nederlandse foodretail of foodservice.’
Frank Quix, hoogleraar retailmarketing, noemt Fico Eataly een showcase van wat het Italiaanse leven op het gebied van eten en drinken allemaal heeft te bieden. Quix is onder de indruk, al heeft hij wel het gevoel dat de ziel nog een beetje in het immense complex moet groeien. ‘Maar dat heeft ook te maken met het feit dat ik snel na de opening al in Bologna was, de locatie is nog jong. Maar zelfs met de kanttekening, is het fantastisch. Ze laten je zien hoe chocolade, koffie kazen, pasta of ijs wordt gemaakt. Het park combineert lekker, leuk en leerzaam. Prachtig toch.’

Enorme afmetingen

Quix was ook onder de indruk van de enorme afmetingen van het complex. ‘100.000 vierkante meter; dat is 140 supermarkten van gemiddeld 750 vierkante meter aan elkaar geplakt. Dat is echt immens groot.’ Bedenker Oscar Farinetti, die voor dit project een verbond sloot met het Italiaanse Coop, wil de hele wereld laten zien hoe trots Italië kan zijn op de prachtige producten die er in het land worden gemaakt. ‘En als je kijkt naar het enorme scala aan producten, is het eigenlijk vreemd dat het land maar zo weinig exporteert’, aldus Quix.

Wedergeboorte van ambacht

Wat Fico Eataly volgens Quix vooral laat zien is dat de combinatie van horeca en foodretail onder één dak de toekomst heeft. ‘Dat wij daar in Nederland nog niet echt op voorbereid zijn, zegt vooral iets over Nederland. Wij vinden blurring nog steeds een raar woord, maar het is wel de toekomst in de supermarkt. Als Fico Eataly iets leert dan is het wel de wedergeboorte van de slager, de bakker, de groenteboer. Mensen met hart, verstand en gevoel voor het natuurlijke product. En mensen die het verschil kunnen maken en producten dichter bij de consument kunnen brengen. Dat gaat echt verder dan het afbakken van brood in de winkel. Dat doet Lidl ook. Specialisten als slager of bakker winnen het op toegevoegde waarde; generalisten winnen het op efficiency. En die toegevoegde waarde wordt belangrijker. We gaan minder vlees eten, maar als we het eten, moet het wel heel erg lekker en bijzonder zijn. Daar hebben we dan ook meer voor over.’

Overleven

Quix is ervan overtuigd dat de terugkeer van het ambacht voor servicesupermarkten nodig is om te overleven. ‘Ik durf de stelling wel aan dat in 2030 zo’n 15 procent van de foodverkopen online gaan. Tegen die tijd bepalen algoritmen dat luiers, tandpasta of wat dies meer zijn op tijd in huis zijn. Dat betekent dus ook dat er straks te veel supermarkten en te veel supermarktmeters zijn. 20 tot 30 procent verdwijnt, omdat ze geen enkele toegevoegde waarde hebben. Het komst straks aan op onderscheid. Wie is in staat om consumenten te verleiden? Wie weet de verwachtingen van consumenten het beste te managen? Dat is de uitdaging waar foodretail voor staat. Wie daarvoor inspiratie nodig heeft, moet vooral bij Fico Eataly gaan kijken.’ 

 

Reageer op dit artikel