artikel

Van den Tweel heerst op Bonaire

Internationaal Premium

Van den Tweel heerst  op Bonaire

Zes jaar kruideniert AH-franchiser Gerard van den Tweel op Bonaire.
Hij is op het Caribische eiland inmiddels actief met twee supermarkten en een horecagroothandel. De drie bedrijven zijn gezamenlijk wekelijks goed voor een omzet van meer dan $1 miljoen, vertelt de ondernemer vol trots. Daarvan is ruim 80 procent afkomstig van de twee supermarkten op het kleinste van de drie Benedenwindse Eilanden.

Zondag aan het begin van de middag. Het is behoorlijk druk bij de Van den Tweel Supermarket aan de Kaya Industria op Bonaire. Weliswaar zijn de klanten die er voor het dagelijkse ontbijt komen, alweer vertrokken, maar er zijn nog altijd twee of drie kassa’s geopend.
Zo op het oog lijkt Van den Tweel Supermarket een supermarkt zoals er zovele zijn. Maar schijn bedriegt. Er zullen in de hele Caraïben weinig winkels zijn met een parkeerplaats waar zo’n 150 tot 200 auto’s probleemloos kunnen parkeren in de daartoe bestemde vakken. En een supermarkt van 2000 m2 op een eiland met slechts 21.000 inwoners is evenmin alledaags. En behalve die 2000 m2 winkelvloer beschikt Van den Tweel Supermarket dan ook nog eens over een magazijn van zo’n 1000 m2 met stellingen die tot aan het plafond reiken. Een vorkheftruck is nodig om de producten in de bovenste stellingen op te slaan of eruit te halen.

Avontuur

Storemanager Eefje van Rassel loopt geroutineerd door de winkel. Zij zwaait al sinds de opening van de winkel in november 2011 de scepter. ‘Het was het avontuur dat haar naar Bonaire trok’, zegt ze. Veel ervaring in de supermarktwereld had ze niet. Ze had anderhalf jaar bij AH-franchiser Weernekers in Almere gewerkt. Dat was alles, want daarvoor was ze actief in de kledingbranche. Na bijna zeven jaar is ze zó verkocht aan de winkel én het eiland, dat ze niet meer terug wil naar Nederland.
Van den Tweel lijkt alom aanwezig op Bonaire. Wie uit het vliegtuig stapt en de aankomsthal van vliegveld Flamingo binnenloopt, kan niet om het logo van AH heen. Het logo van AH? Ja, het logo van AH. Dat zit zo. De Nijkerkse ondernemer mag de naam AH niet meer voeren op Curaçao, Bonaire en Aruba, maar het logo mag hij nog wel gebruiken. Zolang dat beeldmerk maar niet wordt begeleid door teksten, want dat mag weer niet. Het is de uitkomst van het compromis dat de ondernemer jaren geleden met Albert Heijn is overeengekomen. Dat compromis was nodig, omdat AH geen verantwoordelijkheid wilde nemen voor de producten tussen de o en 7°C (zeg maar het versgedeelte), die in de winkels op de eilanden worden verkocht. Die verantwoordelijkheid wil de marktleider niet, omdat het geen zicht heeft op de vervoersstromen van die producten naar de eilanden toe.

Kleurverschillen

Aan de buitenkant vertoont Van den Tweel Supermarket op Bonaire al overeenkomsten met een AH-vestiging in Nederland. De verschillen zitten ‘m in de kleur – Van den Tweel supermarkt is blauw/paars, waar AH uitsluitend blauw is – en in naam en logo. Op de gevel prijkt in plaats van AH de naam Van den Tweel Supermarket met daarop een kroontje.

In de winkel zelf zijn de overeenkomsten nog groter. Eigenlijk is Van den Tweel Supermarket gewoon een Albert Heijn. De winkel begint met agf en voert het AH-huismerk en het private label Basic. En met 20.000 artikelen kan het assortiment zich meer dan alleszins meten met het aanbod van een reguliere AH in Nederland. Half november heeft het personeel zelfs een sinterklaasboot opgetuigd, zijn er volop chocoladeletters aanwezig en mogen kinderen de schoen zetten. Hoe Nederlands wil je het hebben?
Toch zijn er wel degelijk verschillen. Bonus-acties en de Bonuskaart ontbreken in de Bonairiaanse hoofdstad Kralendijk, waar de supermarkt is gevestigd. Anders is ook het assortiment. Dat is afkomstig uit drie landen – Nederland, de VS en de Dominicaanse Republiek – en moet dus worden ingevoerd. De zekerheid dat die producten altijd en op tijd in de winkel liggen, is één van de grootste uitdagingen van Eefje van Rassel. Het vervoer vanuit de VS en de Dominicaanse Republiek verloopt per schip. Omdat de haven van Bonaire voor het grootste deel wordt gebruikt voor cruiseschepen, moeten vrachtschepen hun lading lossen op Curaçao. Daar wordt de vracht overgeladen op twee kleinere boten die tussen Bonaire en Curaçao heen en weer varen. ‘In die route zitten onzekerheden’, zegt de storemanager. ‘Op dit moment doet één van de twee kranen in de haven van Willemstad het niet. Dat betekent dat schepen moeten wachten voordat ze worden gelost. Dat kan zo maar een paar dagen duren.’

Achttien pallets luchtvracht

Winterse omstandigheden op Schiphol kunnen eveneens voor een hick-up in de levering van goederen zorgen. Elke week vliegt een KLM-toestel met achttien pallets met producten voor Van den Tweel Supermarket naar Bonaire. ‘Een sneeuwstorm op Schiphol en we hebben hier vertraging in de aanvoer. Om ons in te dekken tegen die onzekerheden, hebben we hier een voor Nederlandse begrippen absurd groot magazijn van 1000 m2 vvo. Daarmee kunnen we drie weken vooruit als de belevering stagneert’, zegt Van Rassel.
Die wekelijkse luchtvracht zorgt er wel voor, dat de prijzen bij Van den Tweel Supermarkten op een aantal versproducten behoorlijk wat hoger zijn dan bij AH in Nederland. Een halve liter vanillevla kost in Nederland €0,79. Bij Van den Tweel moet $3,50 worden afgerekend. Het verschil wordt verklaard door de vrachtkosten à raison van $4,75 per kilo die de Nijkerkse ondernemer aan de KLM mag overmaken. Behalve de zuivel, komen ook de verse salades, Franse kazen, maaltijden of snacktomaatjes per luchtvracht aan op Bonaire. Het is een dure grap, maar Van Rassel en Van den Tweel vinden die producten bij een fullservicesupermarkt horen. En met name de Nederlanders op het eiland en de toeristen die soms dagelijks met de enorme cruiseschepen aankomen – er rijden zelfs toeristenbusjes van de haven naar Van den Tweel Supermarket – hebben die hogere prijzen ervoor over.

Marktleider

Met 14.000 transacties per week en een omzet van ruim $400.000 is Van den Tweel Supermarkt marktleider op het eiland. Eén van de succesnummers is de invoering van het dagelijkse ontbijt nu ruim twee jaar geleden. Tussen 8.00 en 11.00 uur krijgen gasten voor $5 een kop koffie of thee, een glas jus d’orange, een croissantje met jam en naar keus een pistoletje met ei of kaas. We zijn met dat ontbijtje een beetje de Ikea van het eiland’, aldus Van Rassel. ‘Vrijwel elke dag zit het hier vol. Met name in het weekend loopt het storm. Er zijn mensen die hier hun verjaardag met een ontbijtje vieren. We hebben zelfs al verzoeken gehad om te mogen reserveren’, zegt de filiaalmmanager. ‘Daar beginnen we niet aan. We blijven wel een supermarkt, hè.’

Warehouse

Hemelsbreed nog geen 200 meter van Van den Tweel Supermarket vandaan, halverwege de Kaya Industria, is Warehouse gevestigd. Het is de discounter van het eiland. Van den Tweel nam deze winkel van 700 m2 vvo in mei 2013 over. Hier zwaait storemanager Danny Reekers de scepter. Hij werkte eerder voor onder meer Nettorama, Foodfactory en Plus, maar besloot een paar jaar geleden de sprong in het diepe te wagen. Hij heeft, net als collega Eefje van Rassel, nog geen moment spijt van die stap. ‘Het is het beste besluit dat we ooit hebben genomen’, zegt Reekers.
Warehouse en Van den Tweel Supermarket verschillen enorm van elkaar.

Waar Van den Tweel Supermarket een assortiment van 20.000 artikelen voert, houdt het bij Warehouse op bij zo’n 4000 à 4500 artikelen, en waar bij Van den Tweel het AH-huismerk en Basic in de schappen staan, kunnen de klanten van Warehouse kiezen voor het Jumbo-huismerk (bijvoorbeeld een pak koffie snelfiltermaling 250 gram voor $2,69) of Ok€, het budgetmerk van Superunie (bijvoorbeeld 20 theezakjes voor $0,99).
Ook verschillend is het promotiebeleid. Waar Reekers en Warehouse Crazy Dollar Days organiseren, kiezen Van den Tweel Supermarkt en Van Rassel voor luxe spaaracties met Jamie Oliver-artikelen of luxe servies. Een groot verschil tussen beide winkels zit ook in het omzetpatroon. Waar bij Van den Tweel Supermarket de weekomzetten redelijk stabiel zijn, is bij Warehouse de week waarin de eilandbewoners het salaris krijgen uitbetaald, de topweek. Want waar Van den Tweel Supermarket een belangrijk deel van zijn omzet van de toeristen en op Bonaire woonachtige Nederlanders haalt, moet Warehouse het vooral hebben van de Bonairianen. Dat verschil tussen klantengroepen zie je bijvoorbeeld ook terug in het assortiment. Kouseband (peulvrucht) bijvoorbeeld is bij Warehouse in veel grotere hoeveelheden verkrijgbaar dan bij Van den Tweel Supermarket.
Geen verschil is er in het aantal transacties per week. Reekers meldt met trots dat het aantal transacties in ‘zijn’ winkel inmiddels op 14.000 zit. ‘Dat is een verdubbeling ten opzichte van toen ik kwam.’ Mede daardoor kruipt de omzet in de richting van die van de ‘overbuurman’, al is het verschil dankzij de lagere gemiddelde besteding nog altijd enige tienduizenden dollars per week. Reekers denkt echter nog een inhaalslag te kunnen maken.

Verbouwing

Warehouse ondergaat dit jaar namelijk een verbouwing, die vooral de versafdelingen (agf en slagerij) ten goede zal komen. ‘We gaan daarna voor een omzetstijging van 50 procent in vers.’ En misschien moet er ook nog wat aan de openingstijden op zondag worden gedaan. Dan is Van den Tweel Supermarket namelijk tot 20.00 uur geopend, terwijl Warehouse om 17.00 uur de deuren sluit. ‘Die drie uurtjes extra maken een behoorlijk verschil.’

Reageer op dit artikel