artikel

De opmars van de grocerant in Toronto

Internationaal

De opmars van de grocerant in Toronto

In de Canadese provincie Ontario verdwijnen de grenzen tussen foodretail en foodservice razendsnel. Formules als Longo’s en Farm Boy lopen voorop in deze ontwikkeling. Deze bedrijven hebben zich de afgelopen jaren ontwikkeld van supermarkten tot zogenoemde grocerants.

De traditionele supermarkt verliest al jaren terrein in Canada op het gebied van de verkoop van levensmiddelen. In 2007 werd nog 85 procent van al het food verkocht bij gewone supermarkten, 10 jaar later was dat nog maar 75 procent. De grote ketens in Canada – IGA, Loblaw en Metro bijvoorbeeld – leveren omzet in aan retailreuzen als Walmart en Costco. Dat komt bovenop de trend waarbij Canadezen sowieso minder levensmiddelen kopen door de opmars van afleverdiensten en de talloze food courts met hun kant-en-klare maaltijden voor consumptie thuis of ter plekke.

Longo’s in Toronto

Kleinere regionale supermarktketens hebben de afgelopen jaren in Canada laten zien dat zij vastbesloten zijn om hun plek in het veranderende foodlandschap te behouden. Daartoe moesten de bedrijven echter wel veranderen. Neem nou bijvoorbeeld één van de recentere vestigingen van de familieketen Longo’s in Toronto. Deze is gevestigd in de kelder van een klein winkelcentrum dat is ingeklemd tussen de sportstadions van de Toronto Blue Jays, Maple Leafs en Raptors. Midden in een gebied waar de laatste 10 jaar een groot aantal wolkenkrabbers is neergezet met luxe appartementen voor het groeiende aantal werknemers in de economische hoofdstad van Canada.

Volledige bar met speciaalbieren

Wie de roltrap naar beneden neemt, ziet links een volledig uitgeruste bar, inclusief biertaps met speciaalbieren en rechts een vestiging van Starbucks. De supermarkt heeft nog een
gedeelte met traditionele levensmiddelen en versgroepen, maar het grootste deel van de winkel wordt ingenomen door gekoelde producten voor directe consumptie en vooral lange rijen met dampende of gekoelde bakken vol levensmiddelen. De hele dag door een saladbar met de keuze uit ruim 40 verschillende producten en daarnaast een buffet met assortiment gericht op het moment van de dag. Buffetten die niet zouden misstaan in de ontbijtzaal van een groot hotel of de eetzaal van een all-you-can-eat-restaurant met vlees, vis en vegetarische opties. Koks vullen de buffetten voortdurend aan en koken live in de winkel. Daarnaast is er een sandwichcounter waar op verzoek broodjes worden belegd, worden er voortdurend kipproducten gegrild en zijn er maaltijdpakketten te koop voor wie toch zelf wil koken. De Noord-Amerikaanse term voor dit type winkels is grocerants, een mix tussen grocery store en restaurant. De Longo’s is een beetje de Jumbo Foodmarkt, maar dan alsof er een complete La Place-vestiging in een Jumbo-supermarkt is geïntegreerd.

 

Farm Boy

De keten Farm Boy, oorspronkelijk afkomstig uit Ottawa, is een andere formule die zich heeft ontwikkeld tot grocerant. In zijn nieuwste winkel in Toronto vormt het restaurant het hart van de winkel. Al het andere assortiment is daaromheen gegroepeerd. Een beetje wat Albert Heijn rond de eeuwwisseling al probeerde in zijn Wereld van Werelden-concept aan onder meer het Soendaplein in Haarlem. Maar dan veel consequenter doorgevoerd. ‘In dit vak moet je je ontwikkelen en wij hebben ons ontwikkeld tot een food experience, want boodschappen doen is saai en niemand heeft daar meer zin in’, vertelt Jeff York, één van de topmannen van het bedrijf met 25 vestigingen, tegen de Financial Post. ‘Wij doen dat omdat wij relevant willlen blijven.’

Restaurants als inspiratie

York: ‘We willen naar onze winkels brengen wat restaurants zo geweldig maakt. Mensen willen zien hoe eten wordt bereid, willen ruiken hoe eten bereid wordt, willen dat het schoon is en dat de service fantastisch is. Allemaal dingen waar retailers niet zo goed in zijn.’ Hij laat zich steeds weer inspireren door de horeca om zo zijn winkelconcept te versterken. ‘Clean eating, weg van al die verschrikkelijke conserveringsmiddelen. Door ons steeds bewust zijn van wat goede restaurants doen, kunnen wij de lat steeds hoger leggen.’

Geen super, maar een avontuur in eten

De veranderende consument vormt de inspiratie voor de nieuwe formule. ‘Wij zijn geen supermarkt, maar een avontuur in vers eten’, zegt hij in een ander interview. ‘Mensen kunnen toiletpapier en tandpasta online bestellen bij Amazon. Wij willen dat mensen naar ons toe komen om nieuwe gerechten te leren kennen en om te leren hoe ze kunnen koken en gezond te eten. Onze topkok kookte vroeger voor de premier en onze maaltijden zijn van restaurantkwaliteit.’

Voordeel ten opzichte van horeca

Volgens Tony Cammalleri van Longo’s, dat in de jaren negentig begon met gegrilde kip en sindsdien het assortiment steeds verder uitbreidde, hebben supermarkten een groot voordeel ten opzichte van restaurants. ‘Klanten kunnen bij ons binnenkomen, de ingrediënten bekijken en leren wat ze daarmee kunnen maken. In een supermarkt kun je dingen laten zien om mensen te enthousiasmeren, terwijl het in een restaurant meestal meer een à-la-carte-ervaring is.’

Er is een kaper op de kust

De bevolking van Toronto groeit snel en de strijd om vestigingspunten is stevig. Longo’s is nog een écht familiebedrijf, terwijl Farm Boy door investeerder Berkshire wordt gefinancierd. Beide bedrijven slagen erin om regelmatig nieuwe vestigingen te openen. Alle spelers in Toronto en omgeving positioneren zich daarbij in afwachting van de komst van een nieuwe kaper op de kust. De bekende Italiaanse keten Eataly opent in 2019 zijn eerste vestiging op Canadees grondgebied.

 

Reageer op dit artikel