nieuws

E-oorlog tussen Walmart en Amazon

Internationaal

De snoeiharde strijd tussen Walmart en Amazon heeft een nieuw hoogtepunt bereikt. Walmart lanceert een revolutionair afhaalpunt, terwijl Amazon Whole Foods overneemt. Een verslag van de ontwikkelingen op het slagveld der retailgiganten.

E-oorlog tussen Walmart en Amazon

De 47e aandeelhoudersvergadering van Walmart in Fayetteville (Arkansas, USA) gaat de boeken in als een historische. Op 2 juni verkondigde bestuursvoorzitter Doug McMillon voor een zaal met 14.000 genodigden dat de retailer had started to invent the future of shopping again. McMillon: ‘We gaan meer doen dan ervoor zorgen dat onze klanten weinig geld hoeven uit te geven. We zullen gaan strijden met nieuwe technologische ontwikkelingen en daarbij het onderscheid maken met onze mensen.’ Met andere woorden, een oorlogsverklaring aan Amazon.

Eén van de elementen in die onlinestrijd is een volautomatisch 24/7 stand-alone pick-uppoint. Walmart presenteerde het gevaarte tijdens de bijeenkomst in Fayetteville. De pup wordt momenteel getest in Warr Acres, Oklahoma. In het kort werkt het als volgt: klanten bestellen in de webshop van Walmart de producten, waarna ze een pincode ontvangen. Eenmaal bij het pick-uppoint kunnen klanten de code intoetsen op een automaat in de muur van het afhaalpunt. Vervolgens wordt de bestelling als het ware uitgespuugd en kunnen klanten de boodschappen in de auto plaatsen. Het afhalen kost hen ongeveer een minuut. Tijdens dit deel van het proces komt er geen medewerker van Walmart aan te pas. De bestellingen worden in een eerder stadium door medewerkers in het pick-uppoint geplaatst. Het afhaalpunt is verdeeld in verschillende temperatuurzones om producten gekoeld te houden. Afhalen kan vanaf een minimale bestelling van $30 (zo’n €27). Klanten kunnen kiezen uit een assortiment van meer dan 30.000 producten. Het geheel doet denken aan het concept van Superdirect, het in 2014 ter ziele gegane volautomatische afhaalpunt in Eindhoven.

Overnames en testen

Is het voor Walmart succesvol, dan zal er een grootschalige uitrol plaatsvinden. Vermoed wordt dat het straks gaat in een tempo van 50 pup’s per week. Walmart gelooft meer in afhalen dan in thuisbezorgen. Home delivery brengt, vanwege de grote afstanden in de VS, nu eenmaal veel te hoge kosten met zich mee. Neemt niet weg dat Walmart ook op dit punt naar oplossingen zoekt. De retailgigant test een concept waarbij medewerkers bestellingen afleveren bij klanten die langs de route naar huis wonen. Ook onderzocht Walmart recent een model waarbij klanten minder hoeven te betalen voor honderden producten wanneer ze online boodschappen bestellen en die vervolgens afhalen in een vestiging van de supermarktketen. Tegelijkertijd focust de formule zich op de overname van allerlei onlineretailers, zoals Jet.com (non-food, voor $3,3 miljard in 2016), Shoebuy.com ($70 miljoen), Moosejaw ($51 miljoen) en zeer recent Bonobos (gericht op mannenkleding, $310 miljoen).

Om te onderstrepen dat Walmart de pijlen exclusief richt op Amazon, sprak het Amerikaanse zakenblad Bloomberg Businessweek onlangs met de oprichter van het overgenomen Jet.com, Marc Lore. Lore presenteerde zich, zo wordt duidelijk uit het verhaal, in een video aan de hoge heren van Walmart. Het meest opvallende aan het filmpje was het scherm op de achtergrond met daarop de volgende tekst: Amazon is dominating. Volgens Lore, zo vertelde hij, zit de onlinetoekomst van Walmart niet in boeken, elektronica of speelgoed, maar in verse en dagelijkse producten. ‘We moeten tegen de stroom in zwemmen. Of zoals Sam Walton het zelf zei: de mogelijkheden liggen in de tegenovergestelde richting.’

Dat Walmart risico’s neemt is duidelijk. Jet.com was pas 15 maanden voor de overname opgericht en levert tot op heden geen winst op. Tegelijkertijd zijn Lore en zijn Jet-team nu verantwoordelijk voor de aansturing van de e-commerce operatie van Walmart, inclusief 15.000 werknemers. Dat Lore zo naar voren wordt geschoven, heeft te maken met twee dingen. Lore heeft ten eerste een verleden bij Amazon. De man was de oprichter van Quidsi Inc, een e-commerceplatform voor de verkoop van onder meer luiers en hondenvoer. Quidsi Inc werd in 2010 overgenomen door Amazon, dat daarmee Walmart aftroefde. Lore raakte echter teleurgesteld in Amazon omdat er te weinig werd geïnvesteerd in zijn kindje. Vervolgens begon hij Jet.com, in feite een concurrent van Amazon. Wraak is dan ook een element in de strijd tussen beide retailreuzen. Tel daarbij op dat Quidsi Inc door Amazon in maart van dit jaar de nek om is gedraaid. Het zou volgens Amazon nooit wat worden met dit platform. Dit werd in de Amerikaanse media geïnterpreteerd als een steek onder water naar Lore. Hij zou door dit besluit het imago krijgen van een lichtgewicht die nooit de onlinetak van een gigant als Walmart zou kunnen aansturen.

Dat Walmart Lore echter serieus neemt is duidelijk. Bloomberg Businessweek stelt dat hij vorig jaar 10 keer meer heeft verdiend dan Walmart-ceo Doug McMillon. Volgens analisten het teken dat het Walmart menens is in de strijd tegen Amazon. Lore werkt duidelijk hard voor zijn geld. Zo heeft hij 12 uur achtereen video’s geschoten, waarin hij in duizenden varianten testte hoe klanten van Jet.com het best kunnen worden benaderd. Ook heeft Lore concepten bedacht waarbij klanten geen bezorgkosten hoeven te betalen wanneer ze voor een bepaald bedrag bestellen bij Walmart. Op die manier zullen klanten, volgens Lore, meer in één keer bestellen bij Walmart, waardoor de retailer alles in één doos kan stoppen. Efficienter dus.

Digitale gangpaden

De nieuwe onlinekoers van Walmart werpt duidelijk zijn vruchten af. In het afgelopen kwartaal noteerde de retailer de grootste online groei in 5 jaar. Het volume steeg maar liefst met 69 procent. Door de overname van Jet.com is het aantal producten dat Walmart in zijn webshops aanbiedt gestegen van 35 naar 50 miljoen. Nielsen ziet dit als een verstandige strategie van Walmart. Cijfers van het onderzoeksbureau stellen dat de online foodomzet in de Verenigde Staten behoorlijk in de lift zit. Vorig jaar zou 4,3 procent van de totale foodomzet uit online komen. Dit gaat volgens Nielsen stijgen naar maar liefst 20 procent in 2025. Topman Doug McMillon ziet die strijd helemaal zitten. Tijdens de aandeelhoudersvergadering op 2 juni verspreidde hij die boodschap onder de aanwezigen van Walmart-winkels over de hele wereld. Uit alle uithoeken waren afgevaardigden van vestigingen gekomen om de strategie aan te horen. McMillon repte over eindeloze digitale gangpaden, de invloed van robotica, de implementatie van elektronische beeldanalyses om out-of-stock tegen te gaan, het gebruik van algoritmen om prijzen te bepalen en de inzet van volautomatische pick-uptorens in winkels.

Dit laatste testte Walmart al in 2016 in  zijn thuisbasis Bentonville. De pick-uptoren werkt als volgt: wanneer een klant een onlinebestelling wil afhalen in de winkel, krijgt hij eerst een bonnetje met een afhaalnummer. Eenmaal bij de toren moet de bon in het gevaarte worden ingevoerd. Vervolgens spuugt de toren, net als een cola-automaat, de bestelling uit. Het gaat bij Walmart om 300 tot 500 boodschappendozen per dag in een winkel. De verwachting is dat Walmart er zeker honderd gaat uitrollen in de VS.

Amazon zit niet stil

Aan de andere kant zit grote rivaal Amazon natuurlijk ook niet stil. Op 16 juni werd bekend dat de onlinereus Walmart gaat aanvallen in de winkelstraten. Die dag kocht Amazon voor een bedrag van $13,7 miljard (zo’n €12,3 miljard) Whole Foods Market. Amazon betaalt $42 per aandeel voor de verkoper van vooral biologisch assortiment. Het is met afstand de grootste overname in de geschiedenis van Amazon. Whole Foods beschikt over ruim 460 vestigingen in de Verenigde Staten. Daarmee wordt Amazon in één klap een serieuze foodverkoper in de VS. De onderneming experimenteerde al met Amazon Fresh, een bezorgdienst die in verschillende delen van de VS, alsmede in Londen en Berlijn actief is. Enkele maanden geleden werd al bekend dat Amazon had gekeken naar de mogelijke overname van Whole Foods.

Amazon is met zijn pilot Amazon Go ook nog op een andere manier actief in de foodbranche. In een winkel in Seattle test het bedrijf afrekenen van dagelijkse boodschappen zonder dat er een caissière aan te pas komt. Inmiddels is duidelijk geworden dat Amazon achter de schermen toch de hulp van mensen nodig heeft om te bepalen welke producten klanten in hun mandje of winkelwagentje leggen. En daar zit wellicht de winst voor Walmart. De supermarktketen weet als geen ander hoe je werknemers moet inzetten. Of zoals McMillon het zegt: ‘We will compete with technology, but win with people.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels